Strategie UE pentru ciclism
Ciclismul ocupă un loc proeminent în noul cadru de mobilitate urbană al Comisiei Europene, iar orașele care reprezintă nodurile urbane TEN-T vor trebui să crească ponderea modală a ciclismului în planurile lor de mobilitate urbană durabilă.
Corina Cristea, 02.09.2022, 08:18
Ciclismul a devenit treptat parte a
mai multor politici de mobilitate la nivelul UE. Dar și la nivel național, zeci
de țări comunitare adoptând strategii de ciclism sau având în curs de elaborare
astfel de strategii pentru prima dată. Fără o strategie cuprinzătoare a Uniunii,
aceste politici nu pot fi, însă, integrate în viziunea și ambiția mai largă a
Bruxellesului de a acorda prioritate ciclismului în strategia sa privind clima,
în special în ceea ce privește atingerea obiectivelor sale de reducere a
emisiilor de CO2. Soluția include dezvoltarea unei strategii a UE care să stabilească
o ambiție la nivel european de a crește ponderea modală a ciclismului.
Subiectul
a fost dezbătut în Parlamentul European, iar acum, după vacanța de vară,
urmează să fie formulată o rezoluție. Obiectivul este de a transforma
deplasarea cu bicicleta în altceva decât o activitate specifică timpului liber,
să devină un mijloc de transport, bicicleta fiind esențială pentru sănătate,
pentru trafic și pentru mediul înconjurător. În prezent, 8% dintre cetățenii
europeni utilizează bicicleta ca mod exclusiv de transport. 36% dintre cetățenii
olandezi, 23% dintre danezi și 22% dintre maghiari folosesc bicicleta, dar
există și alte state membre, precum Franța, în care numărul de cicliști se
ridică la doar 4% dintre cetățeni. Pentru a încuraja folosirea acestui mijloc
de transport au fost create inclusiv locuri pentru biciclete în trenuri, dar
trebuie să mergem mult mai departe, s-a subliniat, între altele, în Parlamentul
European. Directiva privind eficiența energetică prevede deja construirea infrastructurii
necesare pentru biciclete în cazul clădirilor publice, iar producția de
biciclete a fost inclusă în mod explicit în ecosistemul industrial Auto și Mobilitate.
Acțiunile menționate vor ajuta și la implementarea strategiei de mobilitate
inteligentă, care permite creșterea infrastructurii de ciclism de la 2300 la
5000 de km în Europa.
Kadri Simson, comisarul pentru Energie: Ciclismul,
într-adevăr, poate contribui la protecția mediului înconjurător, poate
îmbunătăți situația în orașe, poate îmbunătăți calitatea aerului, poate
îmbunătăți problemele ce țin de trafic. Există o serie de fonduri europene care
sunt adresate măsurilor pentru promovarea ciclismului. Pe lângă fondurile de
coeziune, fondurile sociale, vedem că există fonduri alocate pentru ciclism și
în cadrul planurilor naționale pentru relansare. Nu putem decât să încurajăm
această mișcare, pentru că sporind numărul de cicliști în Europa putem
economisi milioane de tone de combustibili fosili. E important să ne raliem cu
toții acestei inițiative. Numărul de biciclete din orașele europene a crescut
în ultimii ani și nu ne putem dori decât ca lucrurile să continue să se
îmbunătățească.
O strategie a
Bruxellesului, lansată odată cu Anul European al Ciclismului în 2024, ar fi o
modalitate puternică de a valorifica puterea semnificativă de cheltuieli și de
reglementare a UE și de a stabili obiective comune pe care să le atingă toate
statele comunitare, astfel încât mersul zilnic cu bicicleta să nu fie doar ceva
obișnuit într-un oraș sau altul, ci obișnuit în toată Europa.