Strategia UE pentru promovarea educației copiilor în lume
Din martie 2020, aproximativ 194 de țări au fost nevoite să închidă școli pe întregul lor teritoriu din cauza pandemiei de COVID-19, ceea ce a afectat peste 1,8 miliarde de elevi la nivel mondial și le-a împiedicat accesul la educație
Clara Iancu, 16.06.2022, 08:59
La începutul lunii mai, Parlamentul European a adoptat o rezoluţie
referitoare la strategia Uniunii Europene de promovare a educației copiilor în
lume, cu accent pe atenuarea impactului pandemiei de COVID-19. Cu această
ocazie a fost apreciată activitatea cadrelor didactice, a educatorilor și a
personalului auxiliar, care s-au adaptat rapid la situația cauzată de pandemia
de COVID‑19 și au asigurat continuarea procesului de învățare pentru copii și adolescenți. Parlamentul
European îndeamnă Comisia Europeană, Serviciul European de
Acțiune Externă și statele membre să promoveze o abordare bazată pe drepturile
copilului în eforturile globale de atenuare a impactului pandemiei de COVID-19
asupra accesului copiilor la educație, care să aibă drept fundamente
principiile nediscriminării şi acțiunii în interesul superior al copilului.
Despre importanţa promovării educaţiei copiilor în lume a vorbit Parlamentul European,
eurodeputatul David Lega.
Peste
tot în lume, copiii și tinerii se confruntă cu noi culmi ale problemelor de
sănătate mintală. În calitate de legiuitori, suntem chemați să facem alegeri și
să oferim răspunsuri. Dacă nu intervenim cu măsuri corective menite să atenueze
aceste consecințe riscăm să pierdem această generație. Nu ne putem permite să
pierdem copiii din societățile noastre, din întreaga lume. Trebuie să facem tot
posibilul să asigurăm un viitor strălucit tinerei generații, să ne asigurăm că
ea prosperă și își atinge întregul potențial, oriunde s-ar afla, fără a lăsa pe
nimeni în urmă. Educația este una dintre cele mai importante provocări ale
secolului și trebuie tratată cu prioritate, mai ales în aceste vremuri de
criză. Cu această ocazie ne asumăm un angajament important și oferim
recomandări specifice statelor membre ale Uniunii Europene, Comisiei și
Serviciului de acțiune externă pentru a acorda prioritate educației în
planurile de redresare și în relațiile lor cu țările terțe. Educația servește
drept catalizator pentru inovare și dezvoltarea umană, inclusiv facilitarea
accesului tinerilor pe piața muncii. Prin urmare, acest raport stabilește o
legătură clară între educație și intrarea pe piața muncii a tinerilor, mai
târziu în viață.
În rezoluţia adoptată, Parlamentul European subliniază că interesul
superior al copilului trebuie să ghideze toate eforturile de atenuare a
impactului pandemiei de COVID-19 asupra accesului la educație și că astfel de
măsuri trebuie să respecte drepturile copiilor de a fi informați, de a li se
consolida capacitățile și de a li se oferi oportunitatea de a se face auziți.