Siguranța rutieră în UE
Campania globală Make a Safety Statement a fost lansată recent la Bruxelles. Desfășurată în peste 1 000 de orașe din zeci de țări, campania încearcă să contribuie la reducerea numărului victimelor accidentelor rutiere.
Mihai Pelin, 27.09.2023, 10:00
La Bruxelles,
Jean Todt, reprezentantul special al Secretarului General al Organizației
Națiunilor Unite pentru siguranța rutieră, împreună cu comisarul Adina Vălean
și actrița Michelle Yeoh, câștigătoare a premiului Oscar, au lansat recent
campania globală Make a Safety Statement.
Desfășurată în peste 1
000 de orașe din 80 de țări, inclusiv din România, pe durata a doi ani,
campania va încerca să contribuie la reducerea numărului victimelor
accidentelor rutiere. Ea abordează problema siguranței pe drumuri, care,
potrivit Organizației Mondiale a Sănătății, este principala cauză de deces
pentru persoanele cu vârste între 5 și 29 de ani din întreaga lume.
Comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean, a oferit amănunte:
Știu că această campanie va fi văzută și în multe
dintre orașele noastre europene. Doamnelor și domnilor, siguranța rutieră este
și va fi foarte importantă pe agenda Uniunii Europene. Am făcut progrese reale în
ultimii 20 de ani, numărul deceselor rutiere scăzând de la 50.000 la 20.000. Cu
toate acestea, 20.600 de oameni și-au pierdut viața pe drumurile UE în 2022,
iar acest lucru rămâne inacceptabil de ridicat.
De asemenea, mă îngrijorează
faptul că progresele în reducerea numărului de decese au stagnat în unele țări
UE în ultimii ani. Abordarea siguranței rutiere este responsabilitatea noastră
comună. Este necesar ca actorii naționali și locali, precum și societatea
civilă și industria să se unească pentru a face drumurile, vehiculele și
șoferii noștri mai sigure. Acesta este singurul mod în care ne vom atinge
obiectivul interimar de a reduce cu 50% decese în UE până în 2030.
Anul
trecut, multe persoane și-au pierdut viața în accidente rutiere, în
creștere cu 3 % față de 2021, pe fondul reluării nivelurilor de trafic
după pandemia de coronavirus. Aceasta reprezintă însă
cu 2 000 mai puține decese (-10 %) în raport cu 2019, anul
care a precedat pandemia. Obiectivul UE este reducerea numărului de decese,statele
membre înregistrândînsă progrese
inegale. Cele mai mari scăderi, de peste 30 %, au fost raportate în
Lituania și Polonia. Danemarca a înregistrat, de asemenea, o scădere de
23 %.
În schimb, în ultimii trei ani, numărul deceselor cauzate de
accidente rutiere în țări precum Irlanda, Spania, Franța, Italia, Țările de Jos
și Suedia a rămas relativ stabil sau a crescut. Cele mai sigure drumuri rămân
cele din Suedia (21 de decese la un milion de locuitori) și Danemarca (26 per
milion), în timp ce România (86 per milion) și Bulgaria (78 per milion) au
raportat cele mai ridicate rate de decese în 2022. Media UE a fost
de 46 de decese cauzate de accidente rutiere la un milion de locuitori.
Deși
ponderea crescută a ciclismului în mixul de mobilitate în multe state membre
este extrem de binevenită, o cauză serioasă de îngrijorare o reprezintă
tendința crescândă a numărului de bicicliști uciși pe drumurile din UE.
Acesta este singurul grup de participanți la trafic în cazul căruia nu se
observă o scădere semnificativă a numărului de decese în ultimul deceniu, fapt
care poate fi pus mai ales pe seama lipsei persistente a unei infrastructuri
bine echipate.