Revizuirea standardelor de emisii de CO2 pentru vehiculele grele
Comisia Europeană propune introducerea treptată a unor standarde mai stricte privind emisiile de CO2 pentru aproape toate vehiculele grele.
Corina Cristea, 10.03.2023, 09:17
Comisia
Europeană propune noi obiective ambițioase privind emisiile de CO2 pentru
vehiculele grele, începând cu 2030, și reducerea cu 90% a emisiilor pentru
camioanele noi până în 2040. Noile standarde privind emisiile mai stricte ar
asigura faptul că acest segment al sectorului transportului rutier contribuie
la trecerea la o mobilitate cu emisii zero și la îndeplinirea obiectivelor UE
privind clima și de reducere la zero a poluării.
Frans Timmermans,
vicepreședinte executiv al Comisiei Europene: La momentul actual, camioanele și autobuzele sunt
răspunzătoare pentru mai mult de un sfert din emisiile de gaze cu efect de seră
generate de transportul rutier și pentru aproximativ 6% din toate emisiile de
gaze cu efect de seră emise în Europa. Mai mult decât atât, 99% dintre
camioanele și autobuzele utilizate pe drumurile noastre au motoare cu combustie
internă, sunt motoare de tip Diesel. Acest lucru le face să fie dependente de
importurile de combustibili fosili. În același timp, contribuie semnificativ la
poluarea aerului și știți deja că peste 300 de mii de europeni mor încă prematur
în fiecare an din cauza poluării aerului. Până acum, legislația noastră privind
acest sector acoperea doar camioanele de mare tonaj, acum propunem extinderea
către autobuzele urbane mici și mari, autobuzele pentru trasee lungi și
remorci. În mod evident, remorcile în sine nu au emisii poluante, dar prin
setarea unor cerințe stricte privind eficiența lor energetică, în special în
ceea ce privește aerodinamica, acestea vor contribui la reducerea emisiilor de
CO2 generate de camionul principal și vor permite ca distanțe mai lungi să fie
parcurse când sunt conduse mașini cu motoare electrice sau cele care
funcționează pe bază de hidrogen.
Comisia propune introducerea treptată a unor standarde mai stricte privind emisiile de CO2 pentru
aproape toate vehiculele grele noi cu emisii certificate. Astfel,
este vorba despre reduceri ale emisiilor cu 45 % față de nivelul din 2019
începând cu 2030, reduceri ale emisiilor cu 65 % față de nivelul din 2019
începând cu 2035 și reduceri ale emisiilor cu 90 % față de nivelul din
2019 începând cu 2040. Pentru a stimula implementarea mai rapidă a autobuzelor
cu emisii zero în orașe, Comisia propune, de asemenea, ca toate autobuzele urbane noi să aibă emisii
zero din 2030. Bruxellesul arată că, în conformitate cu obiectivele
Pactului Verde European și cu REPowerEU, prezenta propunere va avea un impact pozitiv asupra tranziției
energetice, prin reducerea cererii de combustibili fosili importați și
prin sporirea economiilor de energie și a eficienței în sectorul
transporturilor din UE. De asemenea, va îmbunătăți calitatea aerului și, implicit, sănătatea europenilor.