Reguli mai stricte privind publicitatea politică
Parlamentul European a adoptat la Bruxelles un raport în care susţine numeroase modificări ale regulilor propuse privind publicitatea politică.
Corina Sabău, 27.02.2023, 10:07
Raportul adoptat de PE care
susţine numeroase modificări ale regulilor propuse privind publicitatea
politică urmărește, în primul rând, să facă alegerile şi referendumurile mai
transparente şi mai rezistente la interferenţe. Raportul elaborat de eurodeputatul francez
Sandro Gozi (Renew) exprimă sprijinul ferm pentru poziţia de negociere propusă
de Comisia pentru piaţa internă şi protecţia consumatorilor a PE. De asemenea, dă
undă verde negociatorului principal al PE în acest dosar, Sandro Gozi, să
înceapă discuţiile cu reprezentanţii statelor membre în vederea unui acord în
timp util pentru alegerile europene din 2024. Prin modificările aduse de
eurodeputaţi propunerii Comisiei, numai datele cu caracter personal furnizate
în mod explicit pentru publicitatea politică online pot fi utilizate de
furnizorii de publicitate. Prin urmare, microvizarea, o strategie care
utilizează date de consum şi demografice pentru a identifica interesele unor
anumite persoane, nu va fi posibilă.
Parlamentul
European a introdus alte dispoziţii pentru a reglementa în continuare
activitatea mai amplă de vizare, cum ar fi interzicerea generală a utilizării
datelor minorilor. Eurodeputaţii au propus ca entităţilor din afara UE să li se
interzică finanţarea publicităţii politice în Uniunea Europeană.
Sandro Gozi, negociatorul
principal al măsurilor, membru al Renew Europe: Sunt
convins că, odată ce acest text va intra în vigoare, alegerile în Uniunea
Europeană vor fi mai transparente și mai rezistente, după cum ne-au reamintit
colegii din grupul meu, Renew Europe. Bineînțeles că nu există niciun risc
pentru mass-media și jurnalismul independent. rezultatele sunt evidente: platformele
trebuie pur și simplu să verifice existența sponsorilor politici și dacă
informațiile pe care le includ despre aceștia sunt complete. Nu vom introduce
nicio obligație generală de monitorizare și cu atât mai puțin nicio formă de
cenzură. Este esențial să existe mai multă transparență pentru a ne proteja
democrațiile. Iar baza de date europeană pe care o vom introduce cu propunerea
noastră va ajuta, fără îndoială, în acest sens.
Membrii PE au propus
schimbări semnificative pentru a se asigura că cetăţenii, autorităţile şi
jurnaliştii au acces uşor la informaţiile privind publicitatea politică.
Printre alte propuneri, aceştia pledează pentru crearea unui registru online
pentru toate reclamele politice online şi datele conexe. Textul adoptat
consolidează, de asemenea, competenţele autorităţilor naţionale şi permite
Comitetului european pentru protecţia datelor să preia o anchetă privind o
încălcare şi să asigure respectarea normelor.