Reducerea birocrației în Uniunea Europeană pentru companii
Comisia Europeană urmărește să sporească disponibilitatea informațiilor cu privire la societăți, în special la nivelul Uniunii Europene, și să elimine barierele administrative din prezent.
Daniel Onea, 24.04.2023, 09:00
Companiile se află în
centrul pieței unice. Datorită activităților lor comerciale și investițiilor
lor, inclusiv la nivel transfrontalier, ele joacă un rol vital în ceea ce
privește contribuția la prosperitatea economică a Uniunii Europene. De
asemenea, tot ele pot asigura tranziția Uniunii Europene către o economie
sustenabilă și digitală. În acest scop, Comisia Europeană a adoptat recent o
propunere de directivă menită să faciliteze extinderea utilizării
instrumentelor și a proceselor digitale de către întreprinderi în domeniul
dreptului societăților comerciale din Uniunea Europeană. Propunerea urmărește
să faciliteze operațiunile transfrontaliere ale întreprinderilor și să
sporească transparența și încrederea întreprinderilor prin punerea la
dispoziția publicului a mai multor informații cu privire la acestea.
Didier
Reynders, comisar pentru justiție, spune că se vor asigura instrumente concrete
și tangibile, care le vor ușura companiilor funcționarea în Uniunea Europeană.
Ceea ce propunem este transparență, încredere, reducerea birocrației.
Iată cum vom atinge aceste obiective. În primul rând, pentru a îmbunătăți
transparența cu noile reguli, informațiile importante ale campaniei vor fi
disponibile public, în special la nivelul UE, prin așa-numitul sistem de interconectare
a registrelor comerciale sau BRIS. Prin informații importante, înțelegem
parteneriate, grupuri de companii, acționari unici ai companiilor cu un singur
membru, precum și sediul administrației centrale sau sucursalele din Uniunea
Europeană ale companiilor din exterior. De asemenea, vom conecta BRIS și cu
registrele de insolvență.
În al doilea rând,
pentru a îmbunătăți încrederea în situațiile transfrontaliere, trebuie îmbunătățită
fiabilitatea informațiilor despre companii în registrele comerciale din
întreaga Uniune Europeană.
Didier Reynders, comisar pentru justiție: Propunerea de astăzi va face ca în registrele comerciale să se regăsească
informații mai fiabile și mai actualizate. Acest lucru va avea loc prin control
administrativ sau judiciar, printr-o verificare uniformă a informațiilor despre
companie și prin reguli clare privind modul de actualizare a registrelor
comerciale. În al treilea rând, pentru a reduce sarcina administrativă asupra
companiilor, și în special asupra IMM-urilor, propunerea include o serie de
măsuri. De exemplu, companiile vor putea folosi un certificat de companie
multilingv din Uniunea Europeană pentru a furniza informații esențiale. Atunci
când participă la licitații publice, în contextul procedurilor fiscale sau de
autorizare sau când solicită finanțare într-un alt stat membru, companiile vor
putea folosi un model multilingv pentru o procură digitală a Uniunii Europene.
Pentru a autoriza o persoană ca reprezentant în alt stat membru, companiile nu
vor mai avea nevoie să obțină apostilă pentru documentele certificate din
registrele comerțului atunci când astfel de documente sunt prezentate într-un
alt stat membru. Când companiile își înființează filiale sau sucursale într-un
alt stat membru, propunerea va asigura aplicarea principiului o singură dată.
Aceasta înseamnă că toate companiile nu vor trebui să transmită din nou
informațiile deja disponibile în registrul lor de afaceri, iar registrele
comerciale vor face schimb de informații prin interconectarea dintre registre,
prin BRIS.
Măsurile propuse vizează
un număr de 16 milioane de societăți cu răspundere limitată și două milioane de
parteneriate din Uniunea Europeană, economiile realizate prin eliminarea
birocrației fiind estimate la 437 de milioane de euro.