Raportul Comisiei Europene privind educația și formarea adulților în Europa
Rețeaua Eurydice a Comisiei Europene a publicat un raport intitulat Educația și formarea adulților în Europa: crearea de parcursuri incluzive către competențe și calificări.
Corina Sabău, 05.11.2021, 09:04
În cadrul Raportului
Comisiei Europene privind educația și formarea adulților în Europa sunt
examinate abordările actuale de promovare a învățării pe tot parcursul vieții,
cu un accent deosebit pe politicile și măsurile de sprijinire a accesului
adulților cu un nivel scăzut de competențe și calificări la oportunitățile de
învățare.
Am vorbit despre raportul respective, care analizează 42 de sisteme
de educație și formare din 37 de țări europene, cu Dragoș Pîslaru,
europarlamentar Renew Europe.
Este foarte important să înțelegem contextul în care apare acest
raport. Acest raport apare în contextul pandemiei, în contextul în care noile
tehnologii și transformarea digitală au schimbat practic modul în care trăim și
lucrăm. Și cred că pandemia a creat un ritm de schimbare chiar mai alert decât
în trecut, o lipsă de predictibilitate, temeri cu privire la viitor, dacă meseriile
de azi vor mai rămâne în viitor. În acest context dezvoltarea abilităților și
competențelor pe tot parcursul vieții a devenit un aspect esențial, toată lumea
are nevoie de oportunitate și de acces pe piața forței de muncă și are un
drept- aș spune fundamental- de a dobândi noi cunoștințe. Este nevoie să înveți
lucruri ca să-ți poți face o viață mai bună.
Raportul arată niște lucruri
destul de îngrijorătoare și anume că atunci când există un acces mai scăzut la
educație, persoanele respective vor avea și o situație materială mai proastă, se
vor afla printre grupurile defavorizate pe piața muncii. Și este foarte posibil
ca acum, în contextul postpandemic, viața acestor grupuri vulnerabile să se
înrăutățească.
Este un Raport care arată că mai bine de 40% din populația UE nu
are competențe digitale de bază și atunci se pune problema cum ar putea aceste
persoane să se descurce în continuare în condițiile în care tehnologiile
digitale sunt foarte promovate și această transformare digitală este de fapt o
ancoră importantă pentru dezvoltarea în viitor a UE. Și de aceea trebuie
investit în aceste sistemele educaționale – asta este partea de concluzii și
recomandări făcută de Raportul Eurydice- pentru a putea să conecteze grupurile vulnerabile de cursanți adulți,
pentru a le încuraja participarea în societate. Astfel vor avea acces la locuri
de muncă mai bine plătite, care să le permită să ducă o viață decentă. Așa că
nu este un raport doar teoretic, ci și foarte aplicat și receptiv în ceea ce privește
modul în care societatea se dezvoltă, arătând și în ce direcție ar trebui să se
dezvolte.
În plus față de examinarea
modului în care inițiativele privind educația și formarea adulților sunt coordonate
la nivel național, raportul prezintă și o cartografiere unică a programelor de
educație și formare destinate adulților finanțate și cofinanțate din fonduri
publice, precum și a orientărilor și măsurilor de sprijin existente pentru cei
mai puțin calificați.