Raport despre inversarea tendințelor demografice în UE
Raportul despre inversarea tendințelor actuale din interiorul locului comunitar în circulația forței de muncă și a capitalului are ca obiectiv principal echilibrarea dezvoltării economice.
Steliu Lambru, 08.06.2021, 21:04
Libertatea de circulație a forței de muncă și a
capitalului pe cuprinsul întregii Uniuni Europene este un principiu fundamental
al blocului comunitar. Însă efectele acestui principiu se resimt mai ales în
regiunile din sud și est, pe de-o parte, și în regiunile rurale. Tendințele de
migrare din zonele mai slab dezvoltate către cele mai bine dezvoltate sunt în
atenția instituțiilor europene care caută să le inverseze cu ajutorul
mecanismelor financiare de care dispun și prin măsuri de dezvoltare economică
durabilă. Depopularea, scăderea natalității, veniturile reduse ale persoanelor
din zone rurale, supraaglomerarea regiunilor urbane sunt provocări care au un
impact major asupra comunităților locale și afectează viață fiecărui cetățean
european.
Daniel Buda, europarlamentar al PNL
și al PPE, vicepreședintele Comisiei pentru Agricultură și Dezvoltare Rurală
din Parlamentul European, a prezentat raportul pe care l-a inițiat cu privire
la inversarea tendințelor demografice din regiunile Uniunii Europene utilizând
instrumentele politicii de coeziune.
Eu
am cerut în acest raport Comisiei Europene să vină cu un acord pentru
demografie, așa cum a venit Comisia cu un acord pentru mediu deoarece
problemele sunt majore. Pe de-o parte cetățenii pleacă din aceste zone, fie că
discutăm despre est, fie că discutăm despre spațiul rural, fie că discutăm
despre alte zone și evident că lasă un gol imens în acele regiuni. Aceasta
creează dificultăți în ceea ce înseamnă posibilitatea ca acele regiuni sau zone
să-și ducă viața de zi cu zi. Până la urmă, dacă pleacă toți medicii dintr-o
zonă, dacă pleacă profesorii dintr-o zonă, dacă pleacă toți specialiștii, dacă
pleacă muncitorii evident că acea zonă va deveni din săracă și mai săracă.
Pe
de altă parte, nu trebuie să ignorăm ceea ce numim noi presiunea care se puine
pe zonele care receptează aceste persoane. Acolo unde ei pleacă există o
infrastructură medicală, una rutieră și orice altă infrastructură de o anumită
capacitate și care este grevată practic de prezența mai multor persoane în
acele regiuni și aceste aglomerări pot crea probleme. Cu alte cuvinte, deși
sunt aspecte pe care nu le vedem sau nu le vedem în fiecare zi ca niște obiecte
ele sunt chestiuni care ne influențează și ne vor influența în mod cert viața
de zi cu zi. Pe termen mediu și lung ele trebuie să fie prezise și în același
timp soluționate. Vorbim foarte mult despre nivelul instrumentelor pe care le
are la îndemână Comisia Europeană și pe care le au la îndemână statele membre.
Discutăm despre instrumente din politica de coeziune care să permită statelor
membre să dezvolte aceste regiuni. Să discutăm și despre ceea ce numim noi o
combinare a fondurilor sau o sinergie a fondurilor pe diverse acte de finanțare
astfel încât să putem dezvolta anumite zone.
Bineînțeles că am cerut un lucru
foarte important în ceea ce înseamnă simplificarea accesării fondurilor europene
pentru că din nefericire briocrația este un element care are impact nu numai la
nivelul României ci toate statele membre procesul de accesare a fondurilor
europene.