Podul de la Brăila, un proiect finanţat din fondurile Politicii de coeziune al UE
Podul peste Dunăre de la Brăila reprezintă un proiect de succes, al Politicii de coeziune a Uniunii Europene.
Ștefan Baciu, 14.07.2023, 08:48
Inagurat săptămâna trecută, podul peste Dunăre de
la Brăila este unul dintre cele mai mari proiecte finanțate din fondurile
Politicii de Coeziune a Uniunii Europene. Cu o lungime de 2 km, la 38 de metri
deasupra apei și cu patru benzi, acest pod suspendat este cel mai mare din
România, cel mai mare peste Dunăre și al treilea pod suspendat ca mărime din Uniunea
Europeană. Contribuția Uniunii Europene se ridică la 363 de milioane de euro din
fondurile politicii de coeziune, ceea ce reprezintă 85% din costul total al
acestui proiect.
Acest proiect a fost lansat practic în 2019, atunci
când Comisia Europeană a aprobat finanțarea din fonduri comunitare a podului de
la Brăila, în urma unui studiu de fezabilitate care a analizat posibilele
alternative de conectare. Noul pod asigură o traversare rapidă a Dunării, fără
a afecta circulaţia navelor pe Dunăre. Totodată, podul înlocuieşte o legătură
lentă și nesigură cu bacul, care era întreruptă în timpul iernii sau în cazul
unor condiții meteorologice nefavorabile.
Comisarul european pentru
transporturi, Adina Vălean, a prezentat beneficiile acestui proiect de
infrastructură:
Fiecare proiect de infrastructură aduce
prosperitate și confort pentru cetățeni. Cele aproape 50 de minute economisite
în trecerea Dunării prin această nouă conexiune ne așteptăm să ducă la
dezvoltarea economică a comunităților din vecinătate, în regiune, pentru
comunitatea de transportatori, să aibă un impact pozitiv pentru regiunile
Moldova și Dobrogea. În plus, acest pod are o importanță sporită în contextul
geopolitic actual a războiului din Ucraina. Infrastructura de transporturi din
regiunea dunăreană este vitală pentru a îmbunătăți securitatea la nivelul
Uniunii Europene. Capacitatea acestei infrastructuri trebuie sporită și civil
și militar. Volumele de mărfuri care sunt transportate înspre și dinspre
Moldova și Ucraina în momentul de față sunt de ordinul milioanelor de tone pe
lună.
Noul pod contribuie la creşterea mobilităţii forței
de muncă, la dezvoltarea comerţului şi a turismului din zonă. Prezentă la
inaugurare, comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean, a subliniat
şi necesitatea utilizării fondurilor europene pentru dezvoltarea
infrastructurii:
Podul pe care îl inaugurăm astăzi este unul
dintre cele mai mari și sofisticate tehnic în Uniunea Europeană. Demonstrează
că România are capacitatea de a dezvolta proiecte complexe de infrastructură.
Sper ca această capacitate să fie pusă în practică pentru finalizarea și
inițierea de noi lucrări esențiale, îndelung așteptate de comunitatea
românilor, cetățenilor, dar și comunitatea de business din România. Avem la
dispoziție în acest moment fonduri ale Uniunii Europene mai mari mai multe
decât oricând, iar nevoile noastre de infrastructură modernă sunt încă foarte
mari. România a obținut de curând bani europeni prin mecanismul de
interconectare al Europei pentru proiecte de infrastructură 600 de milioane,
cel mai recent.
În
perioada de programare 2014-2020, România a primit un total de peste 24 de
miliarde de euro în cadrul Politicii de Coeziune a UE, 5,6 miliarde de euro fiind
finanţări pentru îmbunătățirea rețelei de infrastructuri în transport și
energie. În perioada 2021-2027, România va primi 31 de miliarde de euro din
fondurile politicii de coeziune, din care 4,6 miliarde de euro pentru
infrastructura de transport rutier, feroviar și pe apă.