Platforma „Pregătiți pentru viitor – simplificarea legislației UE”
Un viitor fără birocrație, în care se pune accent pe digitalizare, și cu legi clare și simple. Pe scurt, accesare mult mai ușoară a fondurilor europene și un mediu de lucru prielnic întreprinderilor mici și mijlocii.
Daniel Onea, 03.06.2020, 12:09
Comisia Europeană a lansat în luna mai platforma Fit for Future – Pregătiți pentru viitor. Un grup de experți la nivel înalt va ajuta Comisia în demersul de simplificare a legislației UE existente și de reducere a sarcinii administrative pentru cetățeni și întreprinderi.
Maroš Šefčovič, vicepreședintele responsabil cu relațiile interinstituționale și prospectiva, despre cele trei obiective ale platformei: Primul este acela de a simplifica legislația europeană existentă, al doilea, să reducă povara administrativă a afacerilor și oamenilor, iar al treilea scop este să modernizeze legislația astfel încât legile UE să rămână viabile pentru viitor. Este foarte important acum, când vedem că totul e dinamic, că tehnologiile avansează rapid. Avem nevoie de o legislație viabilă nu doar pentru prezent, ci și pentru viitor.
Odată cu criza COVID-19, am văzut că putem crea o legislație care să presupună cât mai puține costuri și putem înlătura toate obstacolele inutile. Astfel, cred că ne putem ajuta revenirea, un lucru important pentru companiile mici și mijlocii, care n-o duc tocmai bine acum. Vrem să folosim prin această platformă digitalizarea. Vom porni din start de la o abordare digitalizată. Astfel, le va fi mai ușor companiilor mici și mijlocii. Nu vrem să ne bazăm doar pe expertiza capitalurilor de aici, din Bruxelles, ci să implicăm și autorități locale și regionale, căci știu mai bine cum sunt implementate legile pe teren, cât de complicat poate fi și cum se poate simplifica.
Noua platformă, Fit for future – Pregătiți pentru viitor, va fi compusă din două grupuri.
Primul va fi guvernamental, iar al doilea va fi un grup al așa-zișilor acționari. Cei din grupul guvernamental se vor asigura că fiecare stat membru va nominaliza experți avansați, fie din autoritățile naționale, din administrația regională sau locală. Desigur, va fi important ca acești experți să aibă experiență la implementarea legislației UE. Pe lângă acești 27 de experți, vom avea trei reprezentanți din Comitetul Economic Regional. În privința grupului acționarilor, am publicat apelul de înregistrare. Ei ar trebui să aducă expertiza practică în diverse domenii cum ar fi afacerile. Acești experți trebuie să reprezinte întreprinderi, în special întreprinderi mici și mijlocii, parteneri sociali și organizații ale societății civile care au experiență directă în aplicarea legislației Uniunii. Ei ne vor ajuta la elaborarea legilor.
Candidaturile pot fi depuse până la 19 iunie 2020, cerințele exacte fiind detaliate pe pagina dedicată programului, pe site-ul Comisiei Europene.
Maroš Šefčovič, vicepreședintele responsabil cu relațiile interinstituționale și prospectiva: Așteptăm candidații din România și din celelalte state. Criza COVID-19 ne-a arătat și mai mult că trebuie să acționăm mai rapid. Primul lucru pe care l-am întreprins în condițiile acestei crize a fost flexibilitatea accesării fondurilor UE. Am știut că în această situație extraordinară ar trebui să dezlegăm mâinile guvernelor și să folosim fondurile UE imediat și acolo unde e nevoie. Sperăm ca flexibilitatea să se aplice și bugetului următor, cel pe care-l pregătim pentru următorii șapte ani, și planului de revenire cu care vrem să redresăm economia europeană.