Pachetul Mobilitate 1
La 20 august, au intrat în vigoare primele prevederi ale pachetului legislativ Mobilitate 1, care aduce modificări în ceea ce privește transportul rutier de mărfuri în Uniunea Europeană.
Ștefan Baciu, 04.09.2020, 07:50
Noi
reguli
pentru transportatorii de mărfuri care lucrează în Uniunea Europeană au intrat
în vigoare la 20 august. după adoptarea
în această vară a Pachetului legislativ Mobilitate 1. Cea mai importantă
regulă se referă la întoarcerea şoferului acasă sau la centrul operaţional al
firmei, la fiecare patru săptămâni, situaţie care va îngreuna activitatea
transportatorilor din estul Europei. Alte reguli ale acestui pachet vor intra
în vigoare peste un an şi jumătate, iar una dintre acestea prevede întoarcerea
şoferului cu tot cu camion, la fiecare două luni. Din acest motiv este
explicabil faptul că această reformă a sectorului de transport rutier a
întâmpinat opoziție atât în Comisia de transport a Parlamentului European, cât
și în plenul legslativului european.
Organizațiile
sindicale europene din domeniu și-au exprimat satisfacția pentru această
reformă. De exemplu, Federația Europeană a Lucrătorilor din Transporturi, The European Transport Workers’
Federation a subliniat, într-un comunicat, faptul că acest pachet legislativ
oferă condiții de lucru mai bune și remunerații egale pentru șoferi la nivelul
Uniunii.
De cealaltă parte, organizații patronale, precum Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România,
consideră că acest pachet legislativ conține măsuri discriminatorii pentru
companiile din estul Uniunii Europene și au solicitat atacarea acestui
regulament la Curtea Europeană de Justiţie, în vederea suspendării acestuia, un
demers în favoarea căruia s-a exprimat și ministrul transporturilor, Lucian
Bode.
L-am întrebat pe europarlamentarul
Marian Jean Marinescu, membru în Comisia de Transport şi
turism a Parlamentului European, ce ar trebui să facă România:
Este
evident ce trebuie făcut. Trebuie atacat la Curtea Europeană și eu sunt convins
de exemplu că vor fi prevederi care vor fi anulate și, în același timp, să
așteptăm rezultatul studiului care este în lucru acum, comandat de Uniunea
Europeană, în ceea ce privește întoarcerea camionului acasă, impactul asupra
mediului și asupra pieței unice pentru că vă dați seama. Dacă aduci fiecare
camion acasă, însemnând la sediul societății, la 8 săptămâni, asta înseamnă că
iei de pe piață o capacitate de transport destul de mare. Studiul Comisiei
Europene va spune și care este impactul acestei prevederi asupra pieței unice,
pe lângă impactul asupra mediului.
Transportatorii din România
consideră că noile reguli ar provoca pierderi uriaşe, de aproape 6 miliarde de
euro pe an, sumă care nu ar mai fi încasată pentru servicii internaţionale de
transport marfă de cele circa 20 de mii de companii românești din domeniu.
Europarlamentarul Marian Jean Marinescu a subliniat efecte ale noului pachet
legislativ Mobilitate 1 asupra companiilor din estul
Europei:
Vom vedea schimbări de sedii, mutate mai spre vest, tot felul de
lucruri care nu vor avea un impact foarte bun asupra statelor din Est, dar cred
că nu vor avea un impact pozitiv nicăieri în Uniune, eu cred că prețurile vor
crește și asta va avea un impact asupra prețurilor bunurilor de consum, cele
care sunt transportate pe roți în Uniune. Sunt măsuri care au fost introduse ca
să îmbunătățească situația socială a șoferilor. Perioada de odihnă este interzisă
în cabină. Acest lucru va crea probleme pentru că nu există parcări securizate,
nu există locuri de cazare în astfel de parcări securizate.
Transportatorii din România
subliniază că în Uniunea Europeană există un deficit de 100 de mii de spaţii de
parcare pentru camioane, iar din cele existente, de circa 300 de mii, mai puţin
de 3% sunt etichetate şi certificate drept sigure.