Pachetul de Mobilitate
Având scopul de a reforma condiţiile de lucru ale transportatorilor din Uniunea Europeană, Pachetul de Mobilitate a fost negociat în toamna anului trecut.
Ștefan Baciu, 20.01.2020, 11:37
Negociat de către Parlament și Consiliu, Pachetul de Mobilitate a trecut într-o formă care nu a fost agreată de transportatorii din unele state membre. Propus de Comisia Europeană în mai 2017, acest pachet legislativ, care a avut ca scop reformarea condiţiilor de lucru ale transportatorilor, a împărţit Uniunea Europeană în două tabere, una a ţărilor din Vest care doreşte o legislaţie strictă, cealaltă, a ţărilor din partea estică a continentului, care s-a exprimat în favoarea unei legislaţii mai suple. Unii îi acuză pe ceilaţi de dumping social, ceilalţi le reproşează că în această legislaţie se regăseşte o formă de protecţionism. În forma în care a fost negociat, Pachetul de mobilitate pare a fi în avantajul unor state membre din vestul Europei.
Europarlamentarul Marian Jean Marinescu, din grupul Popularilor Europeni, remarca, în toamna anului trecut, rapiditatea cu care a trecut acest pachet, la finalul de mandat al Comisiei Juncker:
„Despre pachetul de mobilitate, cum este denumit, acolo unde sunt trei regulamente, unul este pe cabotaj, adică pe transportul într-o ţară, alta decât cea în care ai sediul companiei, despre timpii de condus şi de odihnă şi al treilea regulament despre situaţia când se consideră că şoferul este muncitor detaşat, deci acest pachet de mobilitate a fost încheiat printr-un trilog, un trilog al cărui rezultat pe mine mă nemulţumeşte foarte, foarte mult. După părerea mea, cu prevederile care au fost finalizate prin acest acord, acest pachet nu este în conformitate cu Tratatul european, în special cu una din libertăţile fundamentale, libertatea serviciilor.”
Acest Pachet va intra în vigoare în forma deja convenită sau sunt posibile modificări ale acestuia? Ne explică europarlamentarul Marian Jean Marinescu:
„Comisia Europeană a reacţionat şi ea, şi a luat o hotărâre, a declarat că nu este mulţumită de acest pachet, de câteva prevederi din acest pachet, în special de întoarcerea camionului la 8 săptămâni acasă şi va elabora un studiu de impact atât pentru acest subiect în particular, dar şi în ceea ce priveşte impactul asupra pieţei interne, ceea ce este foarte important, pentru mine, cel puţin. Şi, în conformitate cu rezultatele, va utiliza libertatea de a propune modificări la acest pachet. Este timp pentru că două dintre cele trei regulamente, este vorba despre cabotaj şi de detaşare întră în vigoare la 18 luni după publicarea, după intrarea în vigoare a acestor regulamente, care se întâmplă la 20 de zile după publicarea în Monitorul Oficial. După aprecierile mele, acest lucru se va întâmpla undeva în decembrie 2021, ianuarie 2022, deci este timp pentru acest lucru. Pe de altă parte, eu sunt absolut convins că vor fi state care vor acţiona la Curte în momentul în care aceste regulamente vor apărea în Monitorul oficial şi sper ca şi România să facă acelaşi lucru.”
Transportatorii din România contestă unele prevederi ale acestui Pachet. Una dintre acestea se referă la obligaţia de a aduce autovehiculele în ţară la fiecare 8 săptămâni, ceea ce ar fi în contradicţie cu Pactul Ecologic European al noii Comisii deoarece va determina creşterea semnificativă a curselor fără încărcătură în UE şi, implicit, a emisiilor de dioxid de carbon.