Ombudsmanul European- raport pe anul 2019
Activitatea principală a Biroului Ombudsmanului constă în gestionarea plângerilor formulate împotriva instituțiilor, organismelor, birourilor și agențiilor UE.
Corina Sabău, 07.12.2020, 11:18
În 2019, Ombudsman-ul
European a continuat să primească un număr mare de plângeri din partea
cetățenilor, a societății civile, a întreprinderilor și a mass-mediei, dar acest
lucru nu trebuie perceput ca un semn de performanță deficitară din partea
administrației UE, ci mai degrabă ca un rezultat al conștientizării tot mai
mari privind activitatea pe care o desfășoară Biroul, a declarat Emily
O’Reilly, Ombudsmanul European.
Am vorbit cu europarlamentarul
Ramona Strugariu, raportor al Renew Europe pentru raportul de activitate al
Ombudsmanului European pe 2019 despre rolul instituției, care în 2020 a
împlinit 25 de ani, dar și despre activitatea sa recentă așa cum reiese din
raportul anual de activitate.
Din raportul Ombudsmanului European pe 2019 reiese o activitate foarte
intensă. OE a tratat aproximativ 2200 de plângeri și a deschis 456 de anchete
pe baza plângerilor respective, plus alte două anchete din proprie inițiativă.
Din aceste anchete deschise de OE, aproape 60% vizează Comisia Europeană, apoi,
în proporție de 7, 2% sunt vizate agenții și alte organisme, există inclusiv
anchete în ceea ce privește Oficiul European pentru Selecția Personalului EPSO.
Dar cum Comisia Europeană este principala instituție a UE ale cărei decizii îi
afectează direct pe cetățeni, cumva este logic ca ea să constituie principalul
obiect al plângerii cetățenilor. Și pe de altă parte cifrele în sine vorbesc
despre faptul că este nevoie de o astfel de instituție ca cea a OE, iar
activitatea și deciziile și investigațiile ei sunt foarte importante pentru
felul în care relaționează și se raportează cetățeniii la activitatea
instituțiilor UE.
Ramona Strugariu a anunțat că
în perioada următoare va depune în numele grupului Renew Europe o serie de
amendamente importante care să pună mai multă presiune pe Consiliu, urmărind adoptărea
unui set de reguli clare privind sponsorizările activităților organizate în
cadrul președințiilor rotative. Ramona Strugariu a subliniat nevoia unei mai
bune cooperări între agențiile și instituțiile UE cu Ombudsmanul European, dar
și a unei mai strânse colaborare dintre acesta și omologii naționali.
Ce am punctat în numele Renew Europe în
cadrul acestui Raport sunt chestiuni legate în primul rând de responsabilitatea
președințiilor și de transparență. Un aspect ar fi sponsorizările președințiilor
Consiliului UE. Chiar anul trecut Ombudsmanul European a deschis o anchetă în
urma unei plângeri care critică sponsorizarea preşedinţiei României de către o
mare companie. În acest context, președinția germană a anunțat că nu recurge și
nu va recurge la acest tip de sponsorizări, ceea ce este salutar, dar nu este
suficient, trebuie să avem o poziție clară, cu linii directoare, către
Consiliu, adoptate inclusiv de Consiliu, care să nu permită astfel de
sponsorizări pentru nici o președinție.
O altă problemă importantă este
problema ușilor rotative, ceea ce în limbaj european se numește revolving
door. În acest caz avem nevoie de o atitudine mai fermă, pentru că există un
raport foarte recent al unui ONG, Corporate Europe Observatory care arată că
99% din solicitările angajaților Comisiei de a ocupa posturi în sectorul privat
sunt aprobate. Iar aici trebuie să avem în vedere niște reguli de etică. Pentru
că oamenii care lucrează în instituțiile europene, în funcție și de rolul pe
care-l joacă, plecând de la cel mai înalt nivel, au niște informații foarte valoroase.
Iar aceste informații trebuie să fie
folosite în beneficiul cetățenilor și nu al marilor companii sau industrii.
Trebuie să facem în așa fel încât normele de etică să fie foarte clar respectate
în acest sens. Un alt element pe care l-am adresat, foarte important și pentru
România, este cooperarea diferitelor instituții europene cu biroul Ombudsmanului,
lucrurile se pot îmbunătăți în acest sens.(…) Avem exemple de Ombudsmani foarte
curajoși, de Avocați ai Poporului ca Adam Bodnar în Polonia, care acum luptă
pentru statul de drept. Însă avem și situații în care vedem că Avocatul Poporului
nu își asumă de fapt rolul pe care ar trebui să și-l asume și e departe de a
apăra drepturile oamenilor și de a reflecta interesele cetățenilor.