Obiectivele noii politici ale politici comerciale a UE
Uniunea Europeană va implementa un o nouă politică comercială ale cărei obiective țin cont de Pactul verde european și nevoia de digitalizare, dar și de vulnerabilitățile Uniunii vizibile de la debutul pandemiei.
Lica Manolache, 09.03.2021, 09:23
Uniunea Europeană pregătește o nouă Politică comercială deschisă,
sustenabilă și fermă, conform unui document prezentat de Comisia Europeană.
Iuliu Winkler vicepreședinte al Comisiei de Comerț Internațional a
Parlamentului European a dezbătut noua strategie în cadrul Comisiei, împreună
cu comisarul pentru Comerț, Valdis Dombrovskis, și prezintă obiectivele
principale ale noii politici comerciale:
Este clar că Uniunea Europeană, ca întreaga piață globală
a comerțului și a economiei, se află în fața unor mari schimbări. Nevoie de
schimbare provine din două surse importante. În primul rând, este vorba despre
pandemia de coronavirus și toate efectele din economie pe care le-a produs, dar
este vorba și de o provocare mai largă care este legată de nevoia de mai multă
sustenabilitate, de faptul că vedem clar efectele schimbărilor climatice, vedem
că avem nevoie de noi politici pentru a proteja mediul, pentru a proteja, de
fapt, viitorul societății noastre, iar atunci comerțul trebuie să își facă
datoria, să se schimbe și să aibă aceste priorități în vedere.
Acesta a fost
sensul noii politici comerciale a Uniunii Europene care a fost prezentată
săptămâna trecută la Bruxelles, inclusiv în Comisia pentru comerț internațional
unde am dezbătut aceste subiecte cu
comisarul pentru Comerț, Valdis Dombrovskis, și am putut studia
documentul, un documentul, unul mai cuprinzător, de strategie, dat publicității
de către Comisia Europeană.
Cred că cel mai important este să înțelegem
obiectivele noii politici comerciale și primul obiectiv este cel al sprijinirii
redresării economice și al tranziției economiei. Avem nevoie să ieșim din
criză, dar nu oricum, ci având în fața ochilor cele două mari tranziții:
revoluția verde (n.r Pactul ecologic european) și revoluția digitală.
Digitalizarea ne-a făcut viața posibilă sau, în orice caz, mai ușoară în ultimul
an, cel al pandemiei, iar sustenabilitatea este un obiectiv obligatoriu pentru
că trebuie să manifestăm răspundere în
fața generațiilor care vin. Apoi, următoarele obiective sunt mai strâns legată
de tehnica comercială și realitățile actuale pentru că sistemul mondial de
comerț și Organizația Mondială a Comerțului (OMC) au nevoie de modernizare. În
ultimul an, OMC a suferit un blocaj, iar acum avem un nou director general în
fruntea organizației iar Uniunea Europeană – care ea însăși este organizație
multilaterală – are un pachet de propuneri pe care le va discuta cu ceilalți
membri pentru a moderniza organizația.
Al treilea obiectiv al noi politicii comerciale vizează dependența ridicată
a Uniunii Europene de furnizorii externi și vulnerabilitatea în fața marilor
forțe economice ale lumii. Din nou, eurodeputatul Iuliu Winkler:
Al treilea obiectiv al politicii comerciale provine din experiența
ultimului an. Am văzut că, în decursul pandemie, fluxurile comerciale au suferit întreruperi și
pandemia ne-a arătat, de asemenea, că Uniunea europeană este în multe domenii -
de exemplu, chiar în domeniul medical după cum am văzut, din păcate -
dependentă de furnizori externi, este prea dependentă. Acest grad mare de dependență trebuie
micșorat și capacitatea Uniunii Europene de a-și reprezenta și proteja propriile
interese, chiar de a implementa sancțiuni atunci când este nevoie pentru cei
care nu respectă regulile, este un obiectiv clar al Uniunii.