Noutăţi în privinţa Mobilităţii sustenabile
Strategia pentru o mobilitate sustenabilă și inteligentă a Comisiei Europene poate fi îmbunăţită. Veerle Nuyts, purtătoare de cuvânt al Comisiei Europene, a lămurit recent ce schimbări au fost propuse.
Ana-Maria Cononovici, 09.10.2023, 09:42
La nivelul Uniunii Europene există
mai multe acțiuni menite să susţină Strategia pentru o mobilitate sustenabilă
și inteligentă. Se urmăreşte adoptarea vehiculelor nepoluante și a
combustibililor alternativi, facilitarea trecerii la moduri de transport mai
sustenabile, cum ar fi căile ferate și căile navigabile interioare, promovarea
transportului multimodal, prin combinarea a diverse moduri de transport pe
parcursul unei călătorii și ciclismul, mersul pe jos și transportul public în
zonele urbane.
Strategia pentru o mobilitate sustenabilă și inteligentă a Comisiei
Europene este însoțită de un plan de acțiune care cuprinde 82 de inițiative şi
pune bazele procesului prin care sistemul de transport al Uniunii Europene își
poate realiza transformarea verde și digitală și poate deveni mai rezilient în
fața viitoarelor crize.
Prin trecerea la un sistem de transport inteligent, competitiv,
sigur şi accesibil, se speră reducerea cu 90% a emisiilor de gaze cu efect de
seră până în 2050, iar aceasta este ţinta asumată prin Pactul verde european. Sunt
propuse trei etape, având ca orizont de timp anii 2030, 2035 şi 2050.
Veerle Nuyts, purtătoare de cuvânt al Comisiei Europene, a lămurit
recent:
Spania a propus înlocuirea
unei măsuri din Legislaţia privind mobilitatea sustenabilă, care a fost
mecanismul de urmărire a realizării obiectivelor statale, potrivit
aşa-numitului principiu a etapizării şi aceasta a fost înlocuită cu prevederi
ce promovează taxe pentru transporturile grele, menite să reducă emisiile de
gaze cu efect de seră ca parte din taxele pentru transporturile pe uscat. Iar
acest răspuns la perturbările severe în pieţele energetice înregistrate în
ultimii ani, a fost rezultatul creşterii costurilor transportatorilor pe
şosele.
Şi mai mult decât atât, din 2027 este prevăzută introducerea Sistemului
de comercializare a emisiilor revizuit, la nivelul UE, care va stabili preţul
emisiilor provenite din transport şi care se suprapune parţial cu prevederile
anterioare.
Ceea ce este important este că această schimbare parţială a acestei
legi comprehensive privind mobilitatea sustenabilă,păstrează ambiţiile comisiei nealterate. Stipularea sugerată contribuie
la reducerea emisiilor gazelor de seră, provenite din trasportul pe şosele, şi
se referă, de asemenea,la aşa-numitele recomandări de ţară, care ne obligă să îmbunătăţim
infrastructura de transport de mărfuri şi să investim mai mult în transportul
sustenabil.
Obiectivele asumate până în 2030 sunt: cel puțin 30 de milioane de
autoturisme cu emisii zero în exploatare pe drumurile europene; 100 de orașe
europene vor fi neutre din punct de vedere climatic; dubarea traficului
feroviar de mare viteză la nivelul întregii Europe; călătorii colective pentru
deplasări pe o lungime sub 500 de km – neutre din punctul de vedere al
carbonului; mobilitate automatizată implementată la scară largă; nave maritime
cu emisii zero pregătite pentru lansarea pe piață.