Noul regulament european pentru protecţia consumatorilor
Pe 7 ianuarie au intrat în vigoare noile norme UE privind protecția consumatorilor, care vizează o mai bună aplicare și modernizare a normelor actuale ale Uniunii.
România Internațional, 23.01.2020, 11:25
Noile
norme vor spori protecţia consumatorilor în lumea digitală vor consolida
drepturile acestora prin acordarea de compensații pentru victimele practicilor
comerciale neloiale și de sancțiuni
pentru companiile care nu le respectă.
Comisarul european pentru Justiţie, Didier
Reynders a salutat nouă legislaţie, deoarece stabileşte standarde cu adevărat
europene de protecţie a consumatorilor. Noile norme vor spori protecţia
consumatorilor în lumea digitală, a spus oficialul european, care le-a
caracterizat ca fiind un avertisment puternic transmis comercianţilor care ar
trebui să respecte aceste norme, nu să le ocolească. Normele vor asigura, printre altele, o mai
mare transparență a piețelor online: va deveni mai clar dacă produsele sunt
vândute de un comerciant sau de o persoană fizică, iar recenziile false vor fi
interzise, informează
Comisia Europeană. În plus, vânzătorii nu vor putea să promoveze în mod fals
reduceri de preț, iar site-urile de comparare a prețurilor vor trebui să
informeze consumatorii cu privire la criteriile de clasificare.
Despre
avantajele aplicării noilor norme ne vorbeşte Dumitru Fornea, reprezentantul
României în Comitetul Economic şi Social European (CESE): Era de mult aşteptat un asemenea cadru
pentru că evoluţiile acestea tehnologice din zona vânzărilor online creau
foarte multe probleme în ceea ce priveşte respectarea drepturilor
consumatorilor. Un aspect important este transparenţa în pieţele online. A doua
chestiune – drepturile pentru serviciile digitale gratuite. Sunt foarte multe
servicii oferite in mediul online în care ţi se spune că este gratuit
dar de fapt ţi se utilizează datele în scopuri
comerciale şi atunci tu nu aveai nici un mijloc să te adresezi acestor companii
şi să-ţi valorifici drepturile tale, ori acum există în această directivă, un cadru, poţi să reziliezi contractul în 14
zile. Clasificarea ofertelor – de multe ori când cumperi un produs sau îl
vinzi, ţi se dă o clasificare, un aşa numit ranking, şi de multe ori
clasificarea nu corespunde cu aşteptările consumatorilor. Ranking-ul online, de
multe ori, este falsificat pentru că sunt însăşi comercianţii care îşi clasează
mai bine produsele deşi ei nu au cumpărat niciodată acel produs, ei doar îl
vând. Si în aceste condiţii este foarte important să ştim cine face acea
recenzie.
Noile
norme vor consolida, de asemenea, drepturile consumatorilor prin asigurarea de
compensații pentru victimele practicilor comerciale neloiale și prin aplicarea
de sancțiuni în cazul unor situații de prejudiciu colectiv care afectează
consumatorii din întreaga UE.
Cu alte detalii, Dumitru Fornea: Sunt instrumente mai puternice pentru
aplicarea drepturilor consumatorilor şi aici vorbim de compensaţiile
individuale, ori de câte ori apar situaţii de nemulţumire justificată, şi
penalităţile pentru companiile care nu respectă regimul transfrontalier, şi vorbeam de acele produse vândute sub acelaşi brand, la diverse preţuri
şi diverse calităţi, caz în care vor exista penalităţi de până la 4% din cifra
de afaceri sau 2 milioane de euro.
Statele membre au la dispoziţie doi ani să transpună directiva în legislația lor
națională pentru a se asigura că toţi consumatorii din UE beneficiază de măsuri
de protecție mai solide.