Nou Regulament european privind omologarea și supravegherea pieței autovehiculelor
Noul regulament al Uniunii Europene privind omologarea și supravegherea pieței autovehiculelor ar putea contribui la restabilirea credibilității industriei auto europene, crede eurodeputatul Vlad-Marius Botoș.
Florin Orban, 30.09.2020, 10:02
De la întâi septembrie 2020 se aplică noul regulament al
Uniunii Europene privind omologarea și
supravegherea pieței autovehiculelor. Acesta impune, printre altele, o calitate
superioară a testelor efectuate înainte de introducerea pe piață a unui
autoturism, verificări asupra vehiculelor care sunt deja pe piață și chiar o
supraveghere europeană a conformității vehiculelor în laboratoare sau pe șosea.
Regulamentul a fost adoptat în mai
2018. De atunci, producătorii de automobile, agențiile de omologare de tip și
alte părți interesate au lucrat în vederea punerii în aplicare a noilor norme
și a adaptării acestora la cerințele cele mai stricte.
L-am întrebat pe eurodeputatul Vlad-Marius Botoș, din grupul
Renew Europe, care şi-a petrecut aproape întreaga carieră profesională în
domeniul auto, unde ar fi elementul cel mai important pe care îl aduce noul
regulament?
Necesitatea Regulamentului vine din faptul că Uniunea
Europeană este o piaţă comună inclusiv în domeniul autovehiculelor iar
comercializarea şi funcţionarea lor trebuie să respecte aceleaşi reguli în
întreaga Uniune, atât pentru a asigura siguranţa cetăţenilor europeni, cât şi
reguli similare pentru producătorii şi comercianţii de astfel de vehicule. Asta
ar fi, din punctul meu de vedere, cel mai important. Adică vom avea reguli
comune în toata piaţa unică, în toată Uniunea Europeană.
Potrivit
lui Thierry Breton, comisar european pentru piața internă, de acum înainte,
Comisia va fi în măsură să efectueze controale asupra autovehiculelor. Executivul european va putea, totodată, să declanșeze retrageri de pe
piață la nivelul Uniunii și să impună amenzi de până la 30 de mii de euro per autovehicul atunci când se încalcă legea.
Noile norme privind omologarea au fost propuse de Comisia
Europeană în anul 2016, în urma scandalului emisiilor trucate, așa-numitul
Dieselgate. În ce măsură va contribui noul Regulament la reconstruirea
credibilității industriei auto europene, atât de afectată de scandalul amintit?
Vlad-Marius Botoș: Industria
auto europeană, care este, dealtfel, şi industria care oferă cele mai multe
locuri de muncă în Uniunea Europeană, a fost într-o cădere de credibilitate în
ultimii ani, însă cred că acest Regulament va aduce o oarecare credibilitate,
sper eu, şi avem nevoie de această credibilitate, mai ales că trăim o revoluţie
în acest domeniu, în sensul că, în următorii zece ani, sunt convins că vom avea
majoritatea maşinilor în Uniunea Europeană doar electrice şi hibrid.