Norme europene privind transportul animalelor vii
Uniunea Europeană trebuie să își actualizeze legislația privind ca transportul maritim al animalelor vii să fie cât mai puțin dăunător pentru acestea.
Lica Manolache, 07.12.2021, 09:01
Eurodeputații au dezbătut recent petiția privind interzicerea transportului
de animale vii în țări din afara Uniunii Europene pe motiv că este o practică
nemiloasă. La rândul său, Comisia Europeană a
transmis un răspuns în care cere o îmbunătățire a legislației privind
bunăstarea animalelor, inclusiv cea privind transportul acestora. Eurodeparlamentarul
Daniel Buda vorbește despre impactul pe care l-ar putea avea interzicerea
transportului de animale vii asupra fermierilor:
Când discutăm despre transportul de animale este la fel ca creșterea
prețului la motorină sau benzină. Spun
unii: ‘eu nu am mașină, nu mă interesează’. Ne interesează pentru fiecare
consumăm că prețul combustibilului, fie că discutăm de motorină, benzină sau de
gaz, dacă discutăm de energie în general care se regăsește în prețul produsului
pe care îl consumăm. Am făcut această paranteză deoarece, ceea ce înseamnă
transportul animalelor se reflectă în oportunitatea fermierilor de a își vinde
produsele la niște prețuri rezonabile ca să poată supraviețui pe termen lung,
de asemenea pentru transportator, și, în final, consumatorul care este cel mai
impactat și care are nevoie de acces la alimente de calitate cu prețuri
rezonabile. O creștere la transportul animalelor ar însemna un impact negativ
asupra prețului final al alimentelor.
Pe de altă parte, evident, trebuie să
mergem în direcția în care asigurăm condiții bune de transport pentru animale,
pentru că degeaba ai ținut un animal în condiții foarte bune pe durata vieții lui productive și în
momentul în care merge la abator îl duci
în condiții improprii care îi afectează calitatea cărnii și bunăstarea.
Sigur, sunt colegi în Comisia aceasta de anchetă care doresc să blocheze
transportul de animale vii, să trecem numai pe transportul de carcase, ceea ce
nu poate fi posibil din mai multe considerente. În primul rând, pentru că nu
există o rețea de abatorizare la nivelul
Uniunii Europene, sunt state dezvoltate precum Germania, Franța sau Italia care
ne-au spus că nu au o rețea bine pusă la
punct care să permite, nu o reducere, ci o blocare a transportului de animale
vii.
Pe de altă, parte sunt state islamice – Arabia Saudită, Iordania șamd -
care spun că au nevoie de animale vii deoarece au anumite ritualuri de sacrificare
plus alte aspecte legate de îngrășarea lor mai departe cu anumite tipuri de
furaje care să îi permită cărnii să capete un anumit gust.
Transportul cu ajutorul navelor maritime al animalelor vii este o
necesitate pentru fermierii europeni, dar și pentru economia blocului
comunitar, iar îmbunătățirile care pot fi aduse trebuie sprijinite cu fonduri
europene, consideră eurodeputatul Daniel Buda:
Trebuie ca mai departe să apără acest transport pe mare deoarece reducerea
acestuia sau blocarea acestuia ar înseamnă ca fermierii să fie foarte afectați
în activitatea lor, să îi condamnăm pe o bună parte la faliment, ori în
momentul de față discutăm de un transport în interiorul Uniunii Europene de 8,7
miliarde de euro în 2018, conform datelor avute la dispoziție și circa 3
miliarde de euro, în același an, pentru comerțul în afara UE. Deci vorbim de
multe miliarde de euro, vorbim de viața fermierilor și trebuie să apărăm acest
sector zootehnic, dar trebuie să venim cu fonduri europene pentru creșterea calității
transportului și am cerut acest lucru – și s-a acceptat într-o primă fază, sper
să rămână și la votul final – să fie alocați bani din fonduri europene pentru
creșterea dotărilor tehnice pentru autovehiculele pentru transportul
animalelor, de lungă sau scurtă durată, inclusiv nevoia de a avea medic
veterinar pe navele de transport, astfel încât să ne asigurăm că acestea sunt
transportate de bunăstare excepționale.