Norme de siguranță rutieră din Uniunea Europeană
Parlamentul European și Comisia Europeană gândesc măsuri pentru reducerea deceselor în accidentele rutiere de pe teritoriul blocului comunitar.
Steliu Lambru, 13.10.2021, 09:03
Parlamentul
european este preocupat de siguranța rutieră. Aproape un milion de accidente se
produc în fiecare an în Uniunea Europeană, iar aproximativ 22.700 de persoane
mor anual pe drumurile din blocul comunitar. Alte aproximativ 120.000 de
persoane sunt grav rănite. Progresele înregistrate în reducerea ratei
mortalității au stagnat în ultimii ani, iar blocul comunitar nu și-a atins
obiectivul de a reduce la jumătate numărul deceselor din accidente rutiere
între 2010 și 2020. Cele mai sigure drumuri sunt cele din Suedia, unde se
înregistrează 18 decese la un milion de locuitori, iar cele mai nesigure sunt
cele din România, unde există 85 de decese la un milion de locuitori, conform
datelor din 2020. Media pe întreaga Uniune Europeană a fost de 42 de decese la
un milion de locuitori.
Într-un
raport votat cu 615 voturi pentru, 24 împotrivă și 48 abțineri, Parlamentul
European solicită Comisiei Europene să recomande modalități de aplicare a
limitelor de viteză sigure. Excesul de viteză este cauza principală în
producerea a aproximativ 30% din accidentele rutiere mortale, iar alcoolul este
a doua cauză pentru producerea deceselor în accidentele rutiere, aproximativ
25% din total.
Eurodeputatul Marian-Jean Marinescu a votat măsurile de
siguranță rutieră propuse de Parlamentul European pentru a limita numărul de
accidente răspunzătoare pentru aproape 500 de decese rutiere pe săptămână pe
teritoriul Uniunii:
Trebuie
să începem cu drumurile, dacă ne gândim la România, trebuie să se construiască
mai multe autostrăzi pentru micșorarea traficului pe drumurile naționale.
Calitatea drumurilor naționale trebuie îmbunătățită. Mai trebuie și un program
de educație de a conduce mașina. Nu e suficient să știi să mânuiești volanul și
schimbătorul de viteze, ci trebuie să respecți partenerii de trafic, să ai un
mod de a conduce preventiv. S-a discutat despre viteza excesivă, se discută
inclusiv despre limitarea posibilității autovehiculelor de a ajunge la viteză
foarte mare. S-a discutat de micșorarea vitezei-limită, în Germania există acum
o discuție foarte intensă dacă să se limiteze viteza sau nu. Sunt orașe care au
trecut la o limită de viteză de 30 km pe oră și există și sisteme inteligente
pentru automobile, unul dintre ele este pentru viteză, celălalt pentru
menținerea benzii de circulație. Ele vor fi obligatorii în 2022 pentru
autovehiculele noi. Chiar și pentru alcool s-a imaginat o măsură care să
blocheze autovehiculul și s-au și făcut încercări.