Mecanismul de Redresare și Reziliență sprijină transporturile din UE
Combustibilii alternativi sunt esențiali pentru îmbunătățirea securității aprovizionării cu energie a Uniunii Europene, reducând astfel impactul transportului asupra mediului și creșterea competitivității comunității europene.
Monica Chiorpec, 11.05.2021, 09:09
Transporturile
din prezent se bazează încă pe petrol pentru 94% din necesarul de energie.
Europa importă aproximativ 87% din țițeiul său și produsele petroliere din
străinătate, cu o factură de import de țiței estimată la aproximativ 187 de miliarde
de euro în 2015 și costuri suplimentare pentru mediu. Cercetarea și dezvoltarea
tehnologică au condus însă la demonstrații de succes ale soluțiilor de
combustibil alternativ pentru toate modurile de transport. Cu toate acestea,
adoptarea pieței necesită acțiuni politice suplimentare.
Explică Marian Jean
Marinescu, deputat din partea Partidului Popular European, membru în Comisia
pentru transport și turism:
Sunt diverse inițiative pentru utilizarea
hidrogenului în transporturi. Există acele celule fuel cell, celule de
combustibil. Tehnologia pentru aceste celule este dezvoltată într-o
întreprindere mixtă, de tip public-privat, europeană, într-un așa-numit joint
undertaking. Să sperăm că vom avea rezultate în viitor. Am văzut și inițiative
private, ca de pildă primul tren echipat cu celule cu hidrogen. Deci sunt convins
că hidrogenul va fi unul dintre combustibilii alternativi utilizați în
transporturi. Pe de altă parte, rețeaua de gaz natural din Uniunea Europeană va
fi utilizată și pentru hidrogen. Din punctul acesta de vedere, este important
să avem hidrogen și să putem să îl transportăm.
Combustibilii
alternativi sunt esențiali pentru îmbunătățirea securității aprovizionării cu
energie a Uniunii Europene, reducând astfel impactul transportului asupra
mediului și creșterea competitivității comunității europene. Sunt, de asemenea,
un element important pentru tranziția statelor membre către o economie cu
emisii reduse de carbon.
Revine cu detalii Marian Jean Marinescu: Există o strategie pentru hidrogen,
elaborată de către Uniunea Europeană, care are puține lucruri foarte concrete.
Sunt niște etape până în 2024, până în 2030, etape de creștere a producției de
hidrogen prin electroliză. Există și un plan de redresare din acel Mecanism de
Redresare și Reziliență, unde prin regulament sunt impuse niște direcții de utilizare.
Sunt șase domenii, dintre care unul este Pactul ecologic. Trebuie însă să ținem
cont de faptul că decizia de utilizare în diverse domenii a acestor bani
aparține statelor membre. Dacă statele membre vor vrea să investească în
hidrogen, o vor face, dacă nu, nu. Așadar, nu este nimic obligatoriu. Doar că
trebuie ca, prin investițiile în folosul reducerii emisiilor, să ajungă la
aproximativ 30% din banii alocați respectivului stat membru.
Directivele în
vigoare solicită statelor membre să dezvolte cadre naționale de politici pentru
dezvoltarea pieței combustibililor alternativi și a infrastructurii acestora.
De asemenea, prevăd utilizarea specificațiilor tehnice comune pentru stațiile
de reîncărcare și realimentare. Totodată, liniile de acțiune deschid calea
pentru stabilirea informațiilor adecvate pentru consumatori privind
combustibilii alternativi, inclusiv o metodologie clară și solidă de comparare
a prețurilor.