Legislaţia UE în materie de protecţie a consumatorilor pe pieţele online
Multe companii dezinformează prin folosirea mențiunii ecologic.
Corina Cristea, 03.03.2021, 09:04
Multe companii
dezinformează prin folosirea mențiunii ecologic – este concluzia unui raport publicat recent de Comisia
Europeană și autoritățile naționale de protecție a consumatorilor, în urma
verificării minuțioase a site-urilor web. Scopul acestor verificări este chiar acela
de a identifica
eventuale încălcări ale legislației UE în materie de protecție a consumatorilor.
Acum s-a analizat în special folosirea mențiunii ecologic
în diverse sectoare de activitate, precum confecțiile, produsele cosmetice și
echipamentele de uz casnic. Rezultatele arată că în 42% din cazuri,
afirmațiile în acest sens au fost exagerate, false sau înșelătoare, acestea
putând fi calificate drept practici comerciale neloiale în temeiul normelor UE.
Despre aceste rezultate și despre inițiativele de îmbunătățire a legislației
comunitare în materie de protecție a consumatorilor pe piețele online am
discutat cu eurodeputatul Maria Grapini, vicepreședintă a Comisiei pentru
piaţă internă şi protecţia consumatorului din Parlamentul European:
Comisia a venit
cu o propunere de norme noi pentru platformele digitale și din motivul de
creştere a siguranţei produselor pentru consumatori, dar şi din punct de vedere
al unei competiţii loiale şi corecte în piaţă. Sigur că noi am reglementat şi
platformele online legate de conţinutul care se pune pe platforme, dar acesta
este un alt act legislativ, avem două regulamente distincte: unul pentru o
piaţă unică mai sustenabilă – şi aici să avem şi serviciile digitale mai bine
reglementate – şi celălalt regulament este legat de siguranţă, de verificarea
conţinutului, conținutul cu tentă teroristă, cu informaţii false, şamd.
Acum
vrem să clarificăm, să avem un registru european unde să explicăm cuvântul
ecologic, pentru că s-a abuzat să zic aşa de acest cuvânt pe produse şi până la
urmă este un marketing înşelător pentru consumator. Şi de aceea vrem norme specifice
şi propunerea este să avem un registru la nivel de piaţă internă, la nivelul
UE, unde scriem foarte clar ce înseamnă ecologic – unde putem pune produs
ecologic, care sunt produsele ecologice, care sunt condiţiile pe care trebuie
să le îndeplinească un produs ecologic, tocmai pentru a nu face un marketing
înşelător.
Mă bucură e că în propunerea de acte legislative, de regulament, la
cele două despre care am făcut vorbire, există mult mai bine explicitată
responsabilitatea fiecărei părţi, a platformelor mari, a celor care distribuie,
a furnizorului, a intermediarului. Chiar eu am insistat să aibă
responsabilitate şi intermediarul, pentru că eu consumator pot să iau de la un
intermediar produsul şi practic intermediarul are obligaţia de a eticheta, de a
scrie corect, e treaba lui relaţia cu furnizorul, dar primul în faţa
consumatorului este intermediarul. Şi atunci s-au făcut, să zic aşa,
responsabilităţi partajate, a intrat într-o anumită răspundere şi intermediarul
care distribuie online fie conţinutul de pe o platformă, fie chiar vânzarea
online.