Legea europeana privind libertatea mass-media
Mass-media independentă este un câine de pază public, un pilon esențial al democrației, precum și o parte importantă și dinamică a economiei.
Mihai Pelin, 05.10.2022, 11:27
Comisia Europeană a adoptat o lege europeană privind libertatea
mass-mediei, un nou set de norme menite să protejeze pluralismul și
independența mass-mediei în UE. Regulamentul propus include, printre altele,
garanții împotriva interferențelor politice în deciziile editoriale și
împotriva supravegherii și pune accentul pe independența și finanțarea stabilă
a serviciilor publice de mass-media, precum și pe transparența proprietății
asupra mass-mediei și a alocării publicității de stat.
De asemenea, stabilește
măsuri pentru protejarea independenței editoriale și dezvăluirea conflictelor
de interese. Legea va facilita funcționarea mass-mediei – publice și private -
la nivel transfrontalier pe piața internă a UE, fără presiuni nejustificate și
ținând seama de transformarea digitală a spațiului mass-media.
Vicepreședintele Comisiei Europene pentru
valori şi transparenţă, Vera Jourova, a a oferit mai multe amănunte:
Credem că
acest act este necesar în abordarea amenințărilor reale în evoluție. Credem că
aceasta este o soluție pragmatică, că este ceva ce poate fi implementată în
practică. Pentru unii va fi prea mult, pentru unii va fi prea puțin. Pentru
unii care spun că UE nu ar trebui să reglementeze peisajul media din Europa
avem un mesaj, noi credem dimpotrivă, că trebuie să avem reguli bune. Nu există
o singură ideologie în spatele acesteia, pentru că prin această propunere dorim
să susținem diversitatea de opinii și astfel protejăm libertatea de exprimare.
Noua lege europeană include garanții solide împotriva utilizării
programelor spion (spyware) împotriva mass-mediei, jurnaliștilor și familiilor
acestora.
Totodată, le cere statelor membre să
evalueze impactul concentrărilor de pe piața mass-mediei asupra pluralismului
acesteia și asupra independenței editoriale. Legea va stabili noi cerințe
pentru alocarea publicității de stat mass-mediei, astfel încât aceasta să fie
transparentă și nediscriminatorie.
Pe de altă parte, ea include garanții
împotriva eliminării nejustificate a conținutului mediatic produs respectând
standardele profesionale. În cazurile care nu implică riscuri sistemice, cum ar
fi dezinformarea, platformele online foarte mari care intenționează să elimine
anumite conținuturi mass-media legale considerate a fi contrare politicilor
platformei vor trebui să informeze în prealabil furnizorii de servicii
mass-media cu privire la motivele pentru care vor face acest lucru.
Nu în ultimul rand, legea va introduce un drept
de personalizare a ofertei mass-media pe dispozitive și interfețe, de exemplu
pe televizoarele conectate, permițându-le utilizatorilor să modifice setările
implicite astfel încât să reflecte propriile preferințe. Comisia propune și înființarea
unui nou Comitet european independent pentru serviciile mass-media, alcătuit din autorități naționale din domeniu, care va supraveghea libertatea mass-mediei. Acesta va promova aplicarea eficace și consecventă a cadrului legislativ al UE privind mass-media.