Entuziasmul Europei pentru autovehiculele electrice, în scădere?
Achiziționarea unui autovehicul electric devine mai costisitoare. Executivul european a introdus pentru automobilele electrice chinezești tarife vamale suplimentare.
Florin Orban, 11.11.2024, 09:54
Văzut, cu ceva vreme în urmă, ca un model de transport ecologic, automobilul electric îşi pierde din farmec. Discuţiile legate de sustenabilitatea bateriilor electrice, de problema găsirii de noi surse de litiu sau de alimentarea cu electricitate provenită din surse nu foarte verzi au sporit, la nivel european, îndoielile privind maşinile electrice.
După o vreme în care vânzările au mers bine, încurajate şi de subvenţiile generoase acordate de multe ţări, lucrurile s-au schimbat. Cum o bună parte a maşinilor electrice vândute pe pieţele europene vine din China, guvernele din UE s-au trezit că banii lor merg direct către producătorii din Republica Populară…
Unul dintre elementele care au condus la avantajele comerciale ale vehiculelor chinezeşti a fost subvenţionarea producţiei acestora de către guvernul de la Beijing, sub diferite forme: prin granturi, prin acces mai ieftin la materii prime sau chiar prin finanţare directă.
Ca răspuns, guvernul de la Berlin, de pildă, a oprit complet, în decembrie 2023, finanţarea achiziţionării de maşini electrice, iar piaţa a scăzut drastic. Vânzările s-au redus cu zeci de procente, afectând inclusiv producătorii germani.
Franţa a prevăzut, pentru 2024, un miliard şi jumătate de euro subvenţii pentru vehicule nepoluante, dar pentru anul viitor, doar un miliard, deci vom avea o scădere de o treime a finanţării…
În plus, se anunţă o creştere a preţurilor maşinilor electrice mai ieftine, cele chinezeşti, având în vedere că Executivul european a introdus pentru acestea tarife vamale suplimentare. Noile tarife vor ajunge la 35 la sută, care se vor adăuga taxei standard de 10% la importul auto, valabilă în Uniunea Europeană. Comisia de la Bruxelles a justificat aceste noi taxe prin concluziile unei anchete anti-subvenţii pe care a lansat-o anul trecut şi care a semnalat practici anti-concurenţiale, pe care însă China le neagă. Comisia ar vrea să vină astfel şi în sprijinul producătorilor europeni, dar nu pare a fi suficient pentru a relansa competitivitatea acestora.
Eurodeputatul social-democrat Mohammed Chahim, din Ţările de Jos, ar vrea mai multe investiţii în domeniu:
„Trebuie să facem din nou automobilul electric competitiv şi avem nevoie de proiecte însemnate pentru asta. De exemplu, investind în industria europeană a bateriilor prin întreprinderi comune, putem asigura locuri de muncă de calitate, putem sprijini economiile locale și putem reduce dependența noastră de puterile străine”.