Efectele controalelor interne la granițele Uniunii Europene
Parlamentul European a condamnat în repetate rânduri reintroducerea în continuare a controalelor la frontierele interne ale Uniunii Europene. De asemenea, a criticat Comisia Europeană pentru că este lentă sau reticentă în a iniția o penalizare pentru încălcarea procedurilor.
Daniel Onea, 16.10.2024, 09:57
Persistența controalelor la frontieră în spațiul Schengen, dintre care unele considerate ilegale de către Curtea de Justiție a Uniunii Europene, a declanșat o reformă cuprinzătoare a acestui sistem. Codul Frontierelor Schengen a fost revizuit în 2024 pentru a specifica în continuare condițiie pentru reintroducerea controalelor la frontierele interne, inclusiv mecanisme suplimentare pentru a face față amenințărilor specifice.
În raportul său, „Starea Schengen”, din 2024, Comisia Europeană a observat că o coordonare îmbunătățită a dus la o reintroducere mai direcționată și mai flexibilă a controalelor la frontierele interne.
Prezentă la o dezbatere recentă în Paramentul European, Ylva Johansson, comisar european pentru afaceri interne, a anunțat că noul eurobarometru, care va fi publicat în curând, arată că mai mulți oameni decât oricând au auzit de Schengen.
„Mai multor oameni decât oricând le pasă de Schengen. Libera circulație este esențială pentru cetățenii și întreprinderile noastre. Noul eurobarometru arată, de asemenea, că prea mulți dintre cetățenii și întreprinderile noastre au experiențe negative cu controalele la frontieră.
Controalele la frontierele interne trebuie să fie temporare, o ultimă măsură. Datorită reformei noastre Schengen realizată în acest mandat, suntem acum mult mai bine plasați să ne ocupăm de controalele la frontierele interne. Activitatea coordonatorului Schengen a fost eficientă.
În doi ani, mai multe state membre au ridicat controalele datorită acestor dialoguri. Dar este și adevărat că unii au introdus și noi verificări. Dacă au loc controale la frontierele interne, acestea trebuie să limiteze pe cât posibil efectele negative.”
Ylva Johansson, comisar european pentru afaceri interne, a spus că a primit asigurări din partea Germaniei că aceasta va face totul pentru a minimiza impactul asupra traficului transfrontalier și pentru a evita controalele permanente pe cât posibil, folosind evaluarea riscurilor și controale flexibile.
„Mulți au ridicat o problemă cu migrația neregulată, dar știți că anul acesta sosirile neregulamentare ale migranților din Uniunea Europeană au scăzut cu 40%. În timpul acestei dezbateri, am auzit vocea importantă a celor cărora le pasă de Schengen. S-a subliniat că Schengen este esențial pentru libertate, prosperitate și securitate. S-a spus că aceste controale la frontierele interne reprezintă un risc pentru libertatea de mișcare atât de importantă pentru cetățeni și întreprinderi. S-a subliniat că Schengen este una dintre cele mai mari realizări ale Uniunii Europene și că, dacă controalele la frontierele interne sunt necesare pentru o perioadă, acestea trebuie să fie ridicate cât mai curând posibil.
De asemenea, am auzit că personalul la frontierele interne ar putea fi mai necesar la alte frontiere externe. Astfel, salut cu căldură faptul că atât de mulți dintre voi ați subliniat importanța punerii în aplicare pe deplin a pactului privind migrația acum. Aceasta trebuie să fie acum prioritatea.”
Codul Frontierelor Schengen stabilește condițiile în care statele membre care se confruntă cu amenințări la adresa ordinii publice sau a securității interne pot reintroduce controalele la frontierele interne. Acest lucru ar trebui să fie o măsură temporară și de ultimă instanță și trebuie să respecte mai multe reguli procedurale. Totuși, din 2015, șase state membre au reintrodus și menținut controale invocând situația la frontierele externe ale Uniunii Europene sau preocupările de securitate.