Educația digitală, viitorul generațiilor tinere?
Planul de acțiune al Uniunii Europene pentru educația digitală este prevăzut pentru perioada 2021-2027.
Monica Chiorpec, 01.04.2021, 10:53
Planul de acțiune
al Uniunii Europene pentru educația digitală este prevăzut pentru perioada
2021-2027. În ultimul an, cursurile au trecut din sălile de clasă în mediul
virtual, motiv pentru care, la nivelul tuturor statelor membre, a fost nevoie
de o adaptare rapidă, prin măsuri fără precedent în ceea ce privește predarea
online. Astfel, instituțiile europene au elaborat politici care să gestioneze
corect acest nou cadru de învățământ.
Eliza Vaș, expert în cadrul Institutului
European din România: Se va dezvolta un cadru comun de înțelegere
a educației online și la distanță, un cadru comun privind conținutul în
educația digitală. Va fi sprijinită conectivitatea gigabyte a școlilor din
Uniunea Europeană, vor fi elaborate câteva orientări privind etica și
inteligența artificială și utilizarea datelor în domeniul educației, vor fi
create orientări comune pentru cadrele didactice privind alfabetizarea digitală
și combaterea dezinformării. Va fi actualizat cadrul euroean al competențelor
digitale și, foarte important, va fi creat un certificat de competențe digitale
care să poată fi folosit și recunoscut pe teritoriul întregii Uniuni.
Dacă alegem să
vedem jumătatea plină a paharului, îmbunătățirea competențelor digitale ar fi
principalul avantaj pe care contextul pandemic l-a oferit, în ultimul an,
europenilor tineri și nu numai.
Explică Eliza Vaș: În ceea ce privește
pandemia, am putea să spunem că a fost un game changer, deoarece a generat
foarte multe efecte disruptive în societate și în economie. Este interesant că
a și determinat categorii întregi de cetățeni, îndeosebi elevi și studenți -
pentru că avem învățământul mutat în online – să își dezvolte, voit sau nu,
abilitățile digitale. Putem spune că pandemia a fost, indirect, și un policy
changer. Privind retrospectiv, este interesant că, într-o consultare publică a
Uniunii Europene, a fost arătat faptul că 60% din cetățenii europeni sunt de
părere că și-au îmbunătățit competențele digitale în timpul crizei pandemice și
foarte mulți dintre aceștia își doresc să aprofundeze acest subiect.
Desigur, există
încă multe provocări în ceea ce privește educația online, iar instituțiile
europene încearcă să le soluționeze într-un timp cât mai scurt, astfel încât
generațiile tinere să nu aibă de suferit în ceea ce privește ritmul și
parcursul educațional normal. Între cele mai acute probleme putem observa că
multe dintre familiile cu venituri mici din Europa nu le pot pune la dispoziție
copiilor terminalele necesare și nici nu le pot asigura conexiunea la o sursă
de Internet, conform unui barometru Eurostat din anul 2019. De asemenea, 1 din
5 tineri din Uniunea Europeană nu are dezvoltate abilitățile digitale necesare
pentru a putea învăța în mediul digital. În ceea ce îi privește pe profesori,
în anul 2018, mai puțin de 40% dintre ei se simțeau pregătiți pentru a preda folosind
Internetul.