Drepturile pasagerilor din Uniunea Europeană
Comisia Europeană publicat rezultatele unui sondaj Eurobarometru privind drepturile pasagerilor care călătoresc cu avionul, trenul, autocarul sau vaporul. In România, doar 42% dintre cetățeni cunosc aceste drepturi.
România Internațional, 07.02.2020, 10:26
Uniunea Europeană a stabilit un set de drepturi ale pasagerilor în UE care se aplică tuturor tipurilor de transport: cu avionul, cu trenul, cu autocarul sau cu vaporul. Au fost elaborate norme comune pentru a se asigura că pasagerii beneficiază de cel puțin un nivel minim de asistență în caz de întârzieri grave sau de anulare a călătoriei lor și, în special, de a proteja mai mult călătorii vulnerabili. Normele prevăd, de asemenea, sisteme de compensare.
Un sondaj Eurobarometru privind drepturile pasagerilor arată că peste jumătate dintre europeni nu ştiu de existenţa acestor drepturi. Sondajul arată că doar 1 din 10 români îşi cunoaşte drepturile atunci când călătoreşte cu avionul şi 72% dintre ei ar depune o reclamație în cazul unei probleme în timpul călătoriei, față de 85% media UE.
Europarlamentarul Maria Grapini: Din păcate, în România, doar 42% din cetăţeni îşi cunosc drepturile şi, ceea ce este şi mai grav, nu există acea cultură a reclamaţiilor. Eu m-am confruntat personal cu situaţii în care oamenii erau surprinşi pentru că reclam, de exemplu, întârzierea avionului, fără nici un motiv, şi neinformarea noastră, a pasagerilor care stăteam şi aşteptam acolo. Deci, cetăţeanul trebuie să ştie că este dreptul lui să reclame, să transmită în scris, încălcarea drepturilor lui. El are un drept asigurat prin reglementări europene şi sigur, după aceea, reglementări la nivel naţional.
Daca ne referim la zona feroviară, drepturile sunt şi mai puţin cunoscute. Reclamaţii sunt până în 10%. Noi avem în dezbatere Rezoluţia Parlamentului European, din 15 noiembrie 2018, care propune să modificăm Regulamentul privind drepturile şi obligariile călătorilor cu trenul. Eu sper ca prin aceste modificari să se clarifice drepturile pasagerilor şi, de pe alta parte, să existe măsuri pe care statele membre să le aplice, pentru că Regulamentul este obligatoriu
Rezultatele sondajului vor fi luate în considerare în cadrul a două proceduri legislative aflate în curs de derulare care vizează drepturile pasagerilor care călătoresc cu trenul şi cu avionul, precum şi în cadrul evaluărilor drepturilor pasagerilor care călătoresc cu autobuzul, cu autocarul sau cu vaporul.