Dezinformarea ecologică
Dezinformarea ecologică îi afectează pe consumatori. Uniunea Europeană dorește să se asigure că informaţiile care apar pe etichetele produselor alimentare şi nealimentare sunt reale, iar practicile comerciale înşelătoare să fie interzise.
Clara Iancu, 11.07.2024, 09:10
Nivelul de protecție al consumatorilor europeni este recunoscut astăzi ca fiind printre cele mai ridicate la nivel global. Cu toate acestea, consumatorii din Uniunea Europeană se confruntă în continuare cu diverse provocări. Una dintre acestea este dezinformarea ecologică, un fenomen care face parte din categoria practicilor comerciale înşelătoare.
Dezinformarea ecologică îi afectează pe consumatori. În acest context, Comisia Europeană a propus adoptarea Directivei privind declarațiile ecologice, care cuprinde criterii comune pentru combaterea dezinformării ecologice și a declarațiilor de mediu înșelătoare. Uniunea Europeană dorește, aşadar, să pună capăt dezinformării ecologice şi consideră că măsurile introduse prin Directiva privind declarațiile ecologice vor fi benefice pentru mediu, climă și consumatori.
L-am rugat pe preşedintele Asociaţiei Pro Consumatori, conf. univ. dr. Costel Stanciu, să ne spună ce putem face dacă totuşi constatăm că am fost victima dezinformării ecologice.
“Faptul că se folosesc anumite mențiuni înșelătoare, acestea intră în categoria practicilor comerciale înșelătoare și legislația sancționează astfel de practici comerciale înșelătoare și ori de câte ori consumatorii constată că anumite mențiuni de pe etichetă, de pe ambalajul produselor, nu au legătură cu realitatea, ei pot face o sesizare la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, respectiv structurile din cadrul acestei autorități și mă refer la comisariatele județene pentru protecția consumatorilor. Comisarii din cadrul acestor structuri vor sancționa aceste încălcări ale legislației și aceste practici care dezinformează consumatorii.
Există acel serviciu public al Uniunii Europene care se regăsește într-o structură numită rețeaua Centrelor Europene ale Consumatorilor. Asta înseamnă că în fiecare țară membră a Uniunii Europene există o astfel de structură.
În România este Centrul European al Consumatorilor din România și în fiecare țară membră, după cum spuneam, există un astfel de centru. În momentul în care ne aflăm într-o altă țară membră a Uniunii Europene și suntem victima unor astfel de practici comerciale înșelătoare, ne adresăm acestei instituții. Prin intermediul acestei instituții vom fi despăgubiți, vom fi repuși în drepturile de care beneficiem potrivit legislației europene.”