Definirea politicii privind educația digitală
Raportul votat în Parlamentul european privitor la educația digitală definește mai clar conceptele acesteia. Instrumentele, metodele și resursele sunt cele mai importante elemente ale ei.
Steliu Lambru, 21.04.2021, 09:00
În ultimul an, importanța digitalului a crescut simțitor
în viața europenilor. Pandemia a arătat nu numai că este nevoie de o accelerare
a dezvoltării infrastructurii digitale, ci și de o dobândire de cunoștințe noi
întrucât domeniul în expansiune și provocările viitorului ne îndreaptă
într-acolo.
Parlamentul European a propus un raport prin care educația
digitală, în care aplicațiile tehnologiei informaționale au fost mai solicitate
ca oricând, să fie definită mai bine, politica de educație digitală să fie mai
cuprinzătoare. Instrumentele, metodele, resursele ca și limitele care vizează
educația digitală, riscurile care presupun acest act, sunt evaluate și concepute
ca ele să îmbunătățească formarea cetățenilor europeni. În plus, politica de
educație digitală îi privește și pe profesori și educatori. Certificatul
european de competență digitală se referă la dezvoltarea cunoștințelor
profesorilor. Iar încurajarea universităților europene online, a academiilor
europene pentru formarea profesorilor și inițiativa europeană pentru robotică
și inteligență artificială completează un domeniu care se profilează a fi unul
de mare importanță. Pentru această politică privind educația digitală există și
o cerere ca 10% din bugetul blocului european și la nivel de state membre să
fie alocat educației.
Victor Negrescu, europarlamentar din grupul Alianței
Socialiștilor și Democraților Europeni, a votat raportul și a detaliat motivele
pentru care a făcut-o.
La
nivelul Parlamentului european, am inițiat un raport al legislativului european
privind modul în care putem transforma educația, inclusiv sub aspectul acesta
al digitalizării. Principalul element este să definim ce înțelegem noi prin
educație digitală și să stabilim, la nivel european, anumite standarde. Acest
lucru presupune să ne asigurăm că, într-adevăr, toți cursanții, toți copiii, au
acces la o infrastructura adecvată, că au acces la o platformă educațională
adaptată procesului de învățare. Că ei au acces la resurse, că profesorii sunt
stimulați în a adopta noi metode de predare digitală, că la finalul zilei
profesorii au competențe digitale pentru a preda în formatul acesta online.
Practic, încercăm să înțelegem ce s-a întâmplat în contextul pandemiei.
De
altfel, venim și cu recomandări în așa fel încât educația online să își
îmbunătățească nivelul și actul educațional prin instrumente digitale să fie
unul mai bun. Sunt state europene care au reușit această transformare,
menționez aici Estonia, menționez Finlanda. Cred că este important ca toți
copiii europeni, și în mod special cei din România, să aibă acces la cele mai
bune formate de educație digitală, educație care este complementară educației
tradiționale și care poate veni în sprijinul său dacă este folosită corect și
standardele de calitate sunt menținute de toată lumea.