Cum se poate relansa industria auto europeană după pandemie?
Relansarea industriei auto europene după pandemia noului coronavirus necesită eforturi serioase.
Florin Orban, 23.07.2020, 12:12
Sectorul auto european se confruntă,
în aceste zile, cu o serioasă criză, iar mii de locuri de muncă sunt în pericol
pe întregul continent. Analizăm această situație cu eurodeputatul Vlad-Marius
Botoș, din grupul Renew Europe, care
și-a petrecut aproape întreaga carieră profesională în domeniul auto. Am vrut
să aflăm dacă această situație de criză a fost generată doar de pandemia noului
coronavirus sau au existat și alte elemente. Vlad-Marius Botoș:
Din
păcate, industria auto s-a confruntat cu probleme înainte de această pandemie
și s-a putut vedea în vânzările de autoturisme noi, dar și în ceea ce privește
producția lor. Era pe o pantă descendentă din cauza trecerii de la modelele de
ardere pe benzină, pe motorină, pe gaz la cele hibrid și electrice. Adică noi
trăim acum un moment revoluționar în industria auto și toată industria, mai
ales în Uniunea Europeană, care împinge foarte puternic din spate, să trecem la
o perioadă a decarbonificării și să împingem spre aceste modele electrice.
Pandemia, în schimb, a făcut această pantă să fie și mai abruptă. Sectorul se
confruntă cu mari probleme, chiar se vorbește de concedieri masive, din păcate,
la constructorii auto din Spania, din Germania… Este o perioadă destul de
delicată, pe care această industrie n-a mai trăit-o din perioada 2008 – 2009.
Vlad-Marius
Botoș consideră că soluția este trecerea treptată la autovehicule verzi:
Sectorul auto trebuie să facă acest pas, pentru că odată cu acest
Green Deal noi am trasat deja acest țel de a avea o Europă fără carbon până în
2050. Sectorul auto vrea să facă acest pas și, concret, în primul rând va fi
ajutat cu fonduri pentru inovare. Vor fi ajutați cetățenii cu sume pentru
achiziționarea acestor mașini electrice și hibrid. Practic, se vor pompa bani
în economie pentru a exista o relansare.
Cât privește industria auto din România,
eurodeputatul Vlad-Marius Botoș are planuri ambițioase:
Este un
proiect de suflet al meu acela de a încerca să aducem un nou constructor auto
în România pe lângă cei care sunt, pe lângă Dacia Renault, pe lângă Ford. Mi-aș
dori să reușim să atragem un nou constructor și chiar am avut discuții în acest
sens. De ce cred că ar fi foarte benefic pentru economia românească să avem un
constructor auto? Pentru că noi avem această industrie de subansamble auto, de
obiecte care intră în mașină, de la volane la centuri, cablaje, becuri, trape,
diferite lucruri… Însă plusvaloarea unei mașini este, până la urmă, motorul
și ansamblul acestei mașini.
Eu îmi doresc să avem în România locuri de muncă
bine plătite și locuri de muncă durabile. Un constructor auto când vine și
investește și construiește o fabrică, o gândește pe cel puțin 20 – 25 de ani.
Nu face doar acele trei mii, patru mii de locuri de muncă din fabrică, ci
crează o industrie orizontală care poate să ajungă până la 10 – 12 mii de
locuri de muncă. Până la sfârșitul mandatului îmi pun mari ambiții. Din păcate,
această pandemie a încetinit planurile investitorilor în a se dezvolta. Au fost
discuții, sunt discuții cu două concerne mari germane să investească și să
construiască o fabrică. Mai este și o discuție cu producătorul american de
mașini electrice Tesla, care și el se gândește. Am avut discuții în acest sens,
însă sunt discuții mai mult de tatonare.