Cum ne apărăm de programele de spionaj cibernetic
Protejarea cetățenilor europeni împotriva utilizării nelegitime a programelor de spionaj se află în mandatul Europol, care are acum cadrul legal ce îi permite să acționeze.
Corina Sabău, 10.10.2022, 09:27
Înființată în urma scandalului provocat de Pegasus, un soft utilizat de
guverne din UE pentru a spiona personalităţi, responsabili politici, jurnalişti
şi aleşi europeni, comisia de anchetă PEGA adună informații legate de măsura în
care statele utilizează tehnologia de supraveghere intruzivă și modul în care
această tehnologie subminează drepturile omului.
În calitate de membru al
Comisiei de anchetă pentru examinarea utilizării Pegasus și a altor programe de
spionaj echivalente, după discuțiile cu producătorii softului israelian
Pegasus, europarlamentarul Dragoș Tudorache a atras atenția că este nevoie de o
dezbatere privind regimul de comercializare a acestor instrumente de spionaj
cibernetic.
De asemenea, că trebuie clarificat rolul guvernelor naționale din
statele membre UE în achiziționarea directă sau prin intermediari a acestor
instrumente și în luarea deciziilor privind folosirea lor.
Din această perspectivă,
Dragoș Tudorache i-a cerut directorului adjunct al Europol, Jean-Philippe
Lecouffe, să indice în ce termen intenționează să acționeze conform
prevederilor noului mandat pe care Europol îl are, la adoptarea căruia a
contribuit și europarlamentarul român, ca raportor al grupului Renew Europe.
Agenția are datoria de a asigura respectarea legii și protejarea cetățenilor
europeni, mai ales atunci când din motive politice interne autoritățile unui
stat membru nu au interes să facă lumină într-un anumit dosar.
Dragoș Tudorache: E bine de știut că am luptat mult în acest
Parlament și în negocierile cu Consiliul pentru a ajunge la varianta actuală a
Articolului 6, care este acolo pentru acele 1%-2% din cazurile în care
telefonul nu va suna din partea unui stat membru sau pentru acele infracțiuni în
care forțele de ordine ale statului membru nu vor solicita ajutorul Europol, la
fel cum s-a întâmplat deja în mai multe cazuri.
Nu cred că poate exista nici o
îndoială cu privire la faptul că se comite o infracțiune împotriva cetățenilor
UE, de altfel avem deja Comisia care confirmă că există telefoane infectate ale
oficialilor săi, avem politicieni europeni despre care s-a confirmat că au avut
telefoane infectate șamd, așa că este destul de clar faptul că se comite o
ilegalitate.
Unele state membre au în derulare investigații judiciare, deci
organele de aplicare a legii își fac treaba în unele cazuri, precum în Franța.
Alte instituții nu-și fac totuși, treaba.
Astfel, întrebarea mea simplă către
Europol este următoarea: pe baza variantei actuale a articolului 6 și în
spiritul său, cât timp va aștepta Europol până când va apela la un stat membru
și îi va solicita acestuia declanșarea unei anchete, chiar dacă statul membru
va spune nu. Când va fi pregătit Europol și cât timp va aștepta dacă un stat
membru nu face nimic pentru a investiga acea infracțiune. Și, în al doilea
rând, de ce există o astfel de secretomanie în ceea ce privește utilizarea
acestei tehnologii de către forțele de ordine? După cum menționați foarte
corect, forțele de ordine luptă cu instrumente criminale sofisticate care se
află în mâinile organizațiilor criminale, așa că, pe bună dreptate, forțele de
ordine ar avea nevoie, de asemenea, de astfel de instrumente
Pentru binele
democrațiilor noastre, trebuie să găsim răspunsuri la toate aceste întrebări. Protejarea cetățenilor europeni împotriva utilizării
nelegitime a programelor de spionaj se află în mandatul Europol, care are acum
cadrul legal ce îi permite să acționeze. Alături de colegii din comisia
specială PEGA, am solicitat ca acesta să o facă într-un timp cât mai scurt și
cu maximă transparență, conform obligațiilor noului mandat, a mai declarat
europarlamentarul Dragoș Tudorache.