Comisia Europeană sprijină “învăţarea mixtă”
Comisia Europeană vine cu noi recomandări pentru realizarea unui sistem educațional bazat pe o învățare mixtă în școlile din statele UE.
România Internațional, 10.09.2021, 08:43
Comisia Europeană
îşi intensifică acţiunile pentru un învăţamant primar şi secundar incluziv şi
de înaltă calitate. În luna august, Comisia a prezentat o propunere de
recomandare Consiliului pentru realizarea unui sistem educațional bazat pe o
învățare mixtă în școlile de pe teritoriul tuturor statelor UE.
Ce este învățarea mixtă și care este rolul ei ne explică Eliza Vaş, expert în cadrul
Institutului European din România:
Învăţarea mixtă se referă la procesul din educație și de formare
profesională prin care sunt utilizate mai multe tipuri de instrumente și o
varietate de medii de învățare cu scopul de a fi creat mixul necesar pentru cei
aflați în curs de dezvoltare a unor cunoștințe, priceperi și deprinderi.
Învățarea mixtă permite delocalizarea procesului educațional, astfel încât să
nu mai fie strict legată de un singur spațiu (ex. clădirea școlii) sau de un
singur context (orele predate în clasă de către profesor) și să fie
personalizată în funcție de nevoile de învățare ale elevilor (de exemplu, un
copil care se află internat în spital pentru o perioadă mai lungă de timp să
aibă posibilitatea a de urmări conținutul educațional chiar dacă nu se poate
afla fizic în sala de clasă).
Învățarea mixtă a primit mult mai multă atenție
în timpul pandemiei, când trecerea la mijloacele de învățare online a fost
imediată și exclusivă pentru o perioadă de timp. Majoritatea cadrelor didactice
și elevilor au fost nevoiți să se adapteze din mers la noile condiții de
învățare, iar cei care nu au reușit să facă acest lucru sau nu au avut
resursele necesare au rămas în urmă.
Potrivit Elizei Vaş, o consultare
realizată de Comisia Europeană în 2020 arăta că 69 % dintre școlile primare și
64 % dintre școlile secundare nu aveau experiență anterioară în ceea ce
privește învățarea la distanță prin utilizarea tehnologiilor digitale. Aşadar,
învăţarea mixtă este un element extrem de important pentru modul în care va
decurge procesul educaţional în perioada următoare.
Iată de ce susține Comisia acest tip de învățare și ce
recomandări face statelor membre? Cu detalii Eliza Vaş, expert în cadrul IER:
Comisia a recunoscut și a
susținut rolul învățării mixte ca mijloc de asigurare a unei educații de
calitate, incluzive. În viziunea UE, învățarea mixtă în domeniul educației și
formării formale are loc atunci când o școală, un cadru didactic sau un cursant
adoptă mai multe abordări ale procesului de învățare precum: combinarea
mediilor de învățare în școli și la distanță sau combinarea diferitelor
instrumente de învățare care pot fi digitale (inclusiv online) sau fizice, ca
parte a sarcinilor de învățare. Iar printre recomandările care au fost făcute
statelor membre se numără şi creşterea numărului de oportunități de învățare
suplimentare și acordarea de sprijin specific pentru copiii și adulții care se
confruntă cu dificultăți de învățare, care au nevoi educaționale specifice sau
care provin din medii defavorizate, practic cei care au rămas în urmă datorită
modului în care s-a desfăşurat educaţia online în pandemie.
O altă recomandare
priveşte dezvoltarea competențelor
digitale ale copiilor dar și ale familiilor lor astfel încât să îi sprijine în
acest proces. Alte recomandări făcute sunt cele legate de
dezvoltarea de cursuri, de programe și instrumente digitale
de perfecționare pentru profesori.
Nu în ultimul rând, se marşează foarte mult
pe sprijinirea parteneriatelor eficiente pentru infrastructură și resurse între
diverşi furnizori de educație, inclusiv din domeniul afacerilor, al artelor, al
patrimoniului cultural, al învățământului superior, al institutelor de
cercetare şi se recomandăutilizarea
pe deplin a fondurilor și a expertizei UE pentru reforme și investiții în
infrastructură, instrumente și pedagogie, astfel încât şcolile să poată să-şi crească gradul de
rezilienţa şi să fie mai bine pregătite pentru viitor, pentru a face faţă unor
situaţii precum cele întâlnite în timpul pandemiei.