Comisia Europeană reformează vânzarea de servicii financiare la distanţă
Comisarul pentru Justiție, Didier Reynders, a prezentat o propunere de directivă privind contactele financiare semnate la distaţă, cu modificările ce se impun.
Ana-Maria Cononovici, 03.06.2022, 09:00
Comisia
Europeană a adoptat, în prima jumătate a lunii mai, o reformă a normelor
actuale ale UE privind comercializarea la distanță a serviciilor financiare
pentru consumatori, care reglementează serviciile financiare vândute la
distanță. Propunerea este menită să consolideze drepturile consumatorilor și să
încurajeze furnizarea transfrontalieră de servicii financiare pe piața unică.
Comisarul
pentru Justiție, Didier Reynders, a precizat: Sunt bucuros să vă
prezint astăzi o propunere de directivă privind contactele financiare între
consumatori semnate la distaţă. Ultima directivă de acest gen datează din anul
2002. Regulile menite să îi protejeze pe consumatori atunci când semnează un
contract cu un prestator de servicii financiare, la distanţă, sunt foarte
importante şi e nevoie să le reînnoim. Şi nu ne referim numai la serviciile
online, ci şi la cele vândute prin telefon. Directiva din 2002 prevedea ca
înainte de a semna contractul clienţii să fie foarte bine informaţi şi aveau şi
dreptul de a se retrage. Iar în ultimii 20 de ani UE a încercat continuu să întărească
regulile privind serviciile financiare. Iar de când a fost semnată această
directivă au apărut noi reguli, precum cele privind creditul de consum,
ipotecile, investiţiile şi asigurările, pentru a da doar câteva exemple. Piaţa
serviciilor financiare s-a schimbat semnificativ. Şi consumatorii înşişi şi-au
schimbat obiceiurile. Ei cumpără online din ce în ce mai des, iar asta s-a
accentuat pe timpul pandemiei cu Covid, când tot mai puţini consumatori au avut
ocazia să mai intre într-o bancă, de exemplu.
Propunerea
presupune acțiuni în mai multe domenii. Astfel, este prevăzut un acces mai ușor
la dreptul de retragere de 14 zile pentru contractele la distanță pentru servicii
financiare. În vederea ușurării exercitării acestui drept, comercianții vor
trebui să pună la dispoziţia cumpărătorilor un buton de retragere atunci când
vând prin mijloace electronice. În plus, comerciantul este obligat să trimită o
notificare cu privire la dreptul de retragere dacă informațiile precontractuale
sunt primite cu mai puțin de o zi înainte de încheierea contractului.
Propunerea
modernizează regulile, în ceea ce privește comunicațiile electronice, impunând
vânzătorului obligații de a furniza anumite informații în avans, inclusiv, de
exemplu, adresa de e-mail al comerciantului, eventualele costuri ascunse sau
riscul legat de serviciul financiar. Informațiile trebuie, de asemenea, afișate
vizibil pe ecran și sunt introduse reguli cu privire la utilizarea ferestrelor
pop-up sau a legăturilor stratificate pentru a furniza informații.