Comisia Europeană propune ca 2021 să fie Anul European al Căilor Ferate
Comisia Europeană propune ca 2021 să fie Anul European al Căilor Ferate. Această iniţiativă ar contribui la realizarea obiectivelor Pactului Ecologic European în domeniul transporturilor.
Ștefan Baciu, 17.03.2020, 10:28
Comisia
Europeană a propus, la începutul acestei luni, ca 2021 să fie declarat Anul
European al căilor ferate, pentru a sprijini realizarea obiectivelor Pactului
Ecologic European în domeniul transporturilor. Transportul feroviar
este ecologic şi eficient din punct de vedere energetic şi este singurul mod de
transport care, în ciuda creşterii volumului de marfă, şi-a redus emisiile de
dioxid de carbon începând din 1990.
Europarlamentarul
Marian Jean Marinescu, din grupul Popularilor
Europeni, membru al Comisiei de Transport şi Turism a Parlamentului European,
are o explicaţie pentru iniţiativa Comisiei Europene:
Cred eu pentru a grăbi transferul de
transport de marfă de pe rutier pe cale ferată. Se discută foarte mult despre
acest lucru, există și un principiu,
adică de fapt o dorință, shift
to rail, care înseamnă
să transferi de pe rutier pe cale ferată. Din păcate, nu s-a întâmplat
foarte mult în această direcție. Există și o întreprindere mixtă europeană,
public-privat, care are aceeași denumire. Ca să transferi de pe drum pe cale
ferată, trebuie să ai cale ferată, în sensul că trebuie să ai o cale ferată
modernă și în același timp cu posibilitatea de a transporta marfa foarte rapid
ceea ce încă la nivelul ceea ce la nivelul întregii Europe nu s-a întâmplat. Există un sistem automat, un sistem de control a
circulației trenului, dar care nu este implementat peste tot, nu este încă
interoperabil.
Într-o recentă intervenţie în plenul Parlamentului
Europene, Marian Jean Marinescu sublinia faptul că aceste coridoare de
transport de marfă pe calea ferată nu sunt dezvoltate la un nivel
corespunzător. Ce ar aduce României
această iniţiativă a Comisiei Europene?
Cred că mai multă
responsabilitate pentru că noi am avut bani europeni pentru a moderniza calea
ferată. Din păcate, nu
i-am cheltuit în totalitate. Chiar și acum, sunt bani care se vor pierde pentru
că nu s-a făcut aproape nimic la cele două mari proiecte. Unul dintre ele a
intrat acum în lucru, nu este târziu, dar deja nu va putea să cheltuie toți
banii care au fost alocați. Noi vom avea în continuare bani, pe exercițiul
financiar viitor 2021 – 2027, numai că trebuie să îi cheltuim, adică trebie să
punem în aplicare acele proiecte.
Avem două coridoare de cale ferată, de fapt unul singur
cu două ramuri, cel de la Brașov la Arad, cel de la Lugoj – Craiova -
București. Acum 7 … 8 ani a fost un regulament al coridoarelor de marfă.
Ideea principală a acestor coridoare era ca să existe un singur ghișeu unde să
se ceară aprobarea astfel ca un tren care pleacă de la Salonic și se duce la
Hamburg să nu aibă niciun fel de opreliște pe drum și să nu ceară poate 8 aprobări
de la managerii de infrastructură din statele pe unde trece. Din păcate, încă
nu s-a ajuns la această situație și acesta este motivul nemulțumirii mele. Pe
de altă parte, dacă vrem să trecem pe cale ferată, trebuie să facem mai întâi
niște lucruri foarte simple, să armonizăm regulamentele, limba, standardele
tehnice pentru trenuri, să armonizăm la nivel european pentru că aceste lucruri
nu sunt realizate până acum și creează
probleme.
Propunerea
Comisiei privind declararea anului 2021 ca An european al căilor ferate trebuie
să fie adoptată de Parlamentul European şi de Consiliu. În acest caz, o serie
de evenimente, campanii şi iniţiative vor promova transportul feroviar ca mod
de transport durabil, inovator şi sigur, urmând să fie evidenţiate beneficiile
acestuia pentru cetăţeni, pentru economie şi, nu în ultimul rând, pentru climă.