Comisia Europeană, pentru un cer unic european
Prin eforturile comune ale Comisiei Europene, ale Parlamentului European și ale instituțiilor specializate ale UE se speră în găsirea unei noi soluții juridice și administrative pentru reglementarea Cerului unic european II
Ana-Maria Cononovici, 13.01.2021, 09:02
Din anul 2013,
de când a intrat în atenţia Comisiei Europene, proiectul Cerul unic european
s-a întâlnit cu blocaje la mai multe niveluri. La finalul anului trecut, în
condiţiile în care sectorul aviaţiei este puternic afectat de consecinţele
pandemiei, Comisia Europeană a iniţiat discuţiile pentru Cerul unic european
II. Comisia Europeană și părțile interesate din aviație ar trebui să revină la
masa tratativelor, pentru a clarifica ambiția noului regulament privind cerul
unic european (SES). De fapt, rămâne neclar dacă proiectul de propunere al
Comisiei va fi suficient pentru a atinge obiectivele inițiale ale SES în ceea
ce privește reducerea emisiilor de CO2 și îmbunătățirea eficienței gestionării
traficului aerian și a serviciilor de navigație aeriană (ATM / ANS).
Şi cum
Comitetul Economic şi Social European (CESE) a solicitat Comisiei ca
obiectivele Pactului Verde, precum şi cele de performanţă ale transportatorilor
aerieni să fie luate în calcul în noua legislaţie, Dumitru Fornea, membru CESE,
a detaliat:
Din toată acestă discuţie a rezultat o
diviziune destul de profundă, pe doua linii. O linie care susţine fără rezerve
noua propunere a Comisiei Europene, considerând-o utilă şi în spiritul
obiectivelor pe care le au şi dumnealor, şi o linie care spune că este
insuficientă, pentru că se axează asupra unor elemente care au mai fost tratate
în trecut, de exemplu, liberalizarea serviciilor din zona aeriană, unde sunt
zeci de instituţii şi organizaţii, companii, care furnizează diverse tipuri de
servicii pentru gestionarea traficului aerian, de la servicii meteorologice, până
la parametrii de zbor şi servicii de performanţă. Şi atunci Comisia Europeană ar
trebui să jongleze printre aceste probleme care au apărut şi se pare ca un
element esenţial, reprezintă şi modul în care se doreşte dezvoltarea centrelor
de control al traficului aerian. CE încearcă să impulsioneze, în acest context,
covid, un act normativ care să ajute industria în urmatoarea perioadă. Numai că
propunerile făcute au răscolit resentimentele care în trecut au dus la blocarea
acestui pachet Cerul unic European, în Consiliul UE.
După cum ne-a
explicat Dumitru Fornea, una dintre probleme este reprezentată de faptul că
aceşti controlori ai traficului aerian sunt, în unele ţări, responsabili şi cu
probleme de rol strategic. Astfel, în ţări precum Germania sau Franţa, traficul
aerian este deviat din zonele foarte poluate.
Dumitru Fornea a adăugat: Comisia Europeană a recunoscut că există probleme din acest punct de
vedere şi încearcă să stimuleze dialogul pe aceste aspecte, introducând pe
lângă dimensiunea socială şi pe cea a mediului înconjurător. Ei pretind că prin
reorganizarea traficului aerian şi al centrelor de management al traficului
aerian, se poate obţine o economie de combustibil de 10%. Pe partea cealaltă,
organizaţiile patronale atrag atenţia că ei au ajuns la o capacitate aproape de
limită din perspectiva performanţei şi că e puţin probabil ca acest procent să
se poată obţine doar din reorganizare, adică printr o manevră administrativă Şi
ei consideră că ceea ce trebuie făcut pentru a reduce semnificativ poluarea
este să se introducă combustibili performanţi.
Prin
eforturile comune aleComisiei
Europene, ale Parlamentului European și ale instituțiilor specializate ale UE
se speră în găsirea unei noi soluții juridice și administrative pentru
Regulamentul SES actualizat – una care să asigure dezvoltarea durabilă a
sistemului de transport aerian în beneficiultuturor cetățenilor, utilizatorilor spațiului aerian și mediului
înconjurător.