Combaterea dezinformării și comunicarea strategiei de vaccinare în UE
Dezinformările din rețelele de socializare și comunicarea privind cantitățile mai reduse de vaccinuri care au sosit în spațiul comunitar creează dificultăți în campania de vaccinare anti-COVID a UE.
Lica Manolache, 22.02.2021, 11:51
Uniunea Europeană întâmpină probleme în campania de vaccinare anti-COVID. De
la bun început, comunicarea privind vaccinarea a fost bruiată de dezinformări
și știri false, promovate cel mai des prin rețelele de socializare. Nicolae
Ștefănuță, eurodeputat din grupul Renew Europe, observă, însă, că din ce în ce
mai mulți cetățeni ai Uniunii prind încredere în campania de vaccinare și
enumeră elementele principale care trebuie integrate în comunicarea liderilor
europeni și naționali cu populația:
Numai cu transparență, cu toate datele științifice pe masă, cu datele ce
țin de contracte și cu un pic empatie, că nu trebuie pentru că nu putem
consider oamenii inferiori dacă au păreri sau informații mai limitate pe care
le primesc prin rețelele de socializare sau de la colegi și prieteni. Trebuie
să facem o campanie de comunicare serioasă, dar și umană. Cred că și noi avem o percepție oarecum
greșită pentru că vedem pe social media anumite voci de acest gen, eu, însă
vorbind cu oamenii din teren, cu medici rurali, cu medici de familie, (n.r. am
observat că) există o cerere imensă pentru vaccin. De îndată ce au văzut
prietenii, colegii, familia,
președintele sau guvernul vaccinându-se, lumea a căpătat încredere și
numai crede acele voci care, de multe ori sunt plătite și co-interesate să
împrăștie un anumit tip de informație – am discutat în Comisia de Externe despre
cei 12.000 de angajați ai Kremilnului care împrăștie știri false cu conturi de
diverse limbi străine, inclusiv românești – însă, prin experiența concretă,
lumea a căpătat încredere în vaccin, și așa este normal, este un lucru bun. Cu
cât lumea va fi mai sănătoasă și mai în siguranță grație acestui vaccin, cu
atât știrile false se combat.
Întârzierile apărute în livrarea de vaccinuri, au provocat, nemulțumiri în
rândul populației UE. Recent, președinta Comisiei Europene, Ursula von der
Leyen, a recunoscut faptul că s-au făcut câteva greșeli în strategia de
vaccinare a Uniunii, legate de relația cu companiile farmaceutice care nu au
reușit să asigure cantitățile de vaccinuri promise inițial. Despre aceste erori
vorbește și eurodeputatul Nicolae Ștefănuță:
Bineînțeles că au fost niște ezitări, care au dus la anumite probleme:
comunicarea nu a fost foarte clară, în privința cantităților de vaccin trebuia
spus foarte clar câte doze sunt și când sunt ele pentru că, odată cu începerea
campaniei de vaccinare, lumea s-a aștepta ca vaccinurile să curgă ca un fluviu
constant și cu debit mare. Însă, primul trimestru se concentra mult pe vaccinul
de la compania AstraZeneca, cea care a dezvoltat cel mai târziu vaccinul, deci asta nu
cunoștea publicul că primul trimestru dina 2021 se baza o formulă în care
cantitățile (n.r de vaccinuri) de la AstraZeneca decât de la celelalte companii. Acest lucru
se va schimba în trimestrul doi, chiar și în acest prim trimestru, prin achiziții
suplimentare de vaccinuri de la Moderna și Pfizer, și sunt că vom avea un ritm
constant și bun de vaccinare, ceea ce va fi un succes, ci nu o problemă
europeană.