Cerul unic european
Comisia Europeană readuce în discuție regulamentul Cerului unic european
Steliu Lambru, 10.11.2020, 08:50
Cerul
unic european este o idee lansată în anii ’90 cu scopul de a înlătura
obstacolele naționale și de a merge către o integrare a spațiului european. Un
prim pachet de măsuri cu numele SES 1 a fost adoptat în 2004 însă rezultatele
nu au fost cele scontate. În 2009 proiectul a fost reluat cu numele SES 2, iar
o variantă a lui, SES 2+ a apărut în 2013 cu ambiția de a reforma serviciile de
navigație aeriană.
În 2015 a existat o încercare de a negocia SES 2+ între
Parlamentul European și Consiliul European, însă negocierile au eșuat. SES 2+ abordează
două chestiuni majore. Prima este ineficiența navigației aeriene iar înlăturarea
barierelor naționale va permite rute mai scurte. A doua este gestionarea fragmentată
a traficului aerian, cele 27 de sisteme naționale de control al traficului
aerian vor fi înlocuite de 9 sisteme regionale. Între timp a apărut și
obiectivul reducerii emisiilor de dioxid de carbon și conceptul de aviație
verde.
Europarlamentarul
Marian-Jean Marinescu a fost raportor al Parlamentului European în 2013 și
astăzi este raportor al legislativului comunitar privitor la conceptul de Cer
unic european. Recent el a participat la o consultare cu toate entitățile din
domeniul aeronauticii interesate de viitorul regulament.
Lucrurile sunt foarte simple în principiu dar foarte
complicate din punct de vedere politic. Simple pentru că acest regulament
dorește să existe un sistem de rute de zbor directe astfel încât să se asigure
eficiența traficului aerian și să se mărească și capacitatea. Acum încă se mai
zboară după dorințele statelor membre, adică se zboară în zig-zag între două
puncte. Acest sistem de rute ar aduce și o ușurare a nivelului de emisii și
bineînțeles ar crește eficiența activității de zbor. S-a venit și cu o
propunere și pentru un regulator european de zbor deoarece controlul de trafic
aerian este bazat pe 27 de monopoluri pentru că fiecare stat membru are monopol
și pentru acest control și atunci trebuie să existe un regulator, un așa-numit
performance review body.
L-am întrebat pe Marian-Jean
Marinescu cum va influența pandemia de covid-19 discuțiile despre regulamentul
Cerului unic european?
Pandemia
a creat o criză foarte mare în această industrie, însă cu pandemie sau fără
pandemie viiorul traficului aerian este determinat de acest regulament. Trebuie
să ne îndreptăm spre o mai mare eficiență a traficului aerian, o digitalizare a
activității de control aerian. Nu se poate face acest lucru numai prin
regulament, un sistem de rute eficient, vor fi și alte metode.
Se pare că ideea Cerului unic
european se îndreaptă către materializare, mai devreme sau mai târziu. Iar
conferința pentru aeronautică va discuta cu siguranță detaliile acestei materializări.