Autoritatea Europeană a Muncii şi-a început activitatea
Autoritatea Europeană a Muncii cu sediul la Bratislava, capitala Slovaciei, şi-a început activitatea, pe 16 octombrie.
România Internațional, 28.10.2019, 12:22
Autoritatea Europeană a Muncii cu sediul la
Bratislava, capitala Slovaciei, şi-a început activitatea, pe 16 octombrie, la doi ani după ce președintele
Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker, anunța ideea înființării unei astfel de
agenții.
Prezent la ceremonia inaugurală președintele Comisiei Europene a
declarat că Autoritatea Europeană a Muncii reprezintă piatra de temelie
a eforturilor noastre de a face ca normele UE în domeniul muncii să fie
corecte, eficace și aplicabile. Autoritatea va asigura o mai bună informare a
lucrătorilor și a angajatorilor cu privire la drepturile și obligațiile lor și
va sprijini autoritățile naționale din domeniul muncii în activitățile lor
transfrontaliere. Se face astfel încă un mare pas către o piață europeană a
forței de muncă integrată, bazată pe încredere, pe norme fiabile și pe o
cooperare eficace.
Beneficiari
direcţi vor fi milioane de europeni care locuiesc sau lucrează în alt stat
membru, precum și milioane de întreprinderi care desfășoară activități
transfrontaliere în UE.
Potrivit celor mai recente date, aproximativ 17,5 milioane de cetățeni europeni
locuiesc sau muncesc în prezent în alt stat membru – de două ori mai mult decât
în urmă cu zece ani. Printre obiectivele Autoritaţii Europene a
Muncii figurează facilitarea accesului
cetățenilor și al întreprinderilor la informații referitoare la drepturile și
obligațiile lor; înlesnirea cooperării dintre statele membre în ceea ce privește
asigurarea respectării legislației Uniunii, inclusiv prin facilitarea
inspecțiilor comune și concertate și prin combaterea muncii nedeclarate,
medierea și facilitarea demersurilor pentru soluționarea cazurilor de litigii
transfrontaliere.
Despre rolul Autorităţii ne dă detalii Dumitru
Fornea, reprezentantul României în Comitetul Economic şi Social European (CESE):
Această Agenţie vine să
reglementeze aspecte transfrontaliere privind relaţiile de muncă şi coordonarea sistemelor
sociale dintr-o perspectiva europeană, pentru că dacă la nivel naţional avem
inspecţia muncii şi inspectoratele teritoriale de muncă, la nivel transnaţional
se vedea lipsa unei capacităţi de acţiune europene atunci când erau sesizate
situaţii, mai ales în cazul lucrătorilor care lucrau în regim transfrontalier.
Autoritatea va crea o pagina web în care toate informaţiile legate de muncă, de contractele
colective de muncă, instituţiile abilitate la nivel naţional, regional pentru
supravegherea relaţiilor de muncă, practic toate se vor regăsi pe acest portal
centralizat şi aceasta
va fi şi una din funcţiile Autorităţii, de a permite un acces simplificat la
toate bazele de date care există pe teritoriul Uniunii Europene.
Activitățile Autorității Europene a Muncii
sunt legate de normele privind mobilitatea forței de muncă: libera circulație
și detașarea lucrătorilor, coordonarea sistemelor de securitate socială și
legislația specifică din sectorul transportului rutier. Nu vor fi create noi competențe la nivelul
Uniunii, statele membre rămânând în totalitate responsabile cu aplicarea
normelor privind forța de muncă și securitatea socială. Autoritatea va acumula treptat resurse
financiare și umane, ajungând până în 2024 la un buget anual de 50 de milioane
euro și la un personal format din 140 de angajați.