2021 – Anul transportului pe calea ferată
Bruxelles-ul promovează transportul feroviar ca mod atractiv şi durabil de a circula în întreaga Europă.
Corina Cristea, 17.05.2021, 09:14
2021
a fost declarat de Uniunea Europeană Anul european al căilor ferate, demers
prin care Bruxelles-ul promovează transportul feroviar ca mod atractiv şi
durabil de a circula în întreaga Europă. Considerat ecologic şi eficient din
punct de vedere energetic, transportul feroviar este singurul care şi-a redus
aproape în permanenţă emisiile de CO2, începând din 1990, în pofida creşterii
volumului de transport, iar promovarea sa vine în acord cu obiectivul UE de
neutralitate climatică până în 2050. Planurile oficialilor de la Bruxelles sunt
ca o parte substanţială a celor 75% procente din transportul intracomunitar de
marfă, efectuat până acum pe cale rutieră, să fie preluată de transportul feroviar
şi de transportul pe căi navigabile interioare.
Am discutat cu eurodeputatul
Maria Grapini despre acest obiectiv european şi despre iniţiativele personale în
Parlamentul European legate de infrastructura feroviară:
Pe Comisia
Transport-Turism deja am avut o intervenţie când a fost doamna comisar Vălean
prezentă şi Curtea de Conturi, să investim din bugetul care s-a alocat în noul
exerciţiu financiar dacă tot vrem conectivitate şi vrem îmbunătăţirea
transportului şi conectarea în Uniunea Europeană, pe coridoarele în statele din
est unde de la calea ferată până la drumuri, la transportul rutier, avem mult
mai multă rămânere în urmă şi atunci nu putem să mergem cu investiţii în aceleaşi
coridoare din Vest iar cele din Est nu. Aici o să fie bătălia mea foarte mare
pentru că, ştim bine, coridoarele transeuropene au fost conturate şi Comisia
n-ar vrea să mai schimbe, însă insistenţa mea la doamna comisar şi sper să
sprijine această propunere a mea, se bazează pe nişte lucruri foarte clare: nu
poţi să ai conectivitate, dacă ăsta e obiectivul Comisiei, dacă ai infrastructura
pe cale ferată, mai ales anul acesta e declarat anul transportului pe cale
ferată, 2021, bun, să ne gândim ce cale ferată are România şi cum e calea
ferată în Vest.
Reţeaua de căi ferate din România are o lungime totală de circa
20 de mii de Km de linii, fiind a şaptea ca mărime din UE, cu puţin peste 900
de staţii. În România nu există linii de mare viteză, iar reţeaua feroviară a
CFR permite viteze de circulaţie de maximum 160 km/h. Pe lângă argumentele ce
ţin de reducerea poluării la nivelul Europei, care au stat la baza propunerii
ca 2021 să fie Anul european al căilor ferate, anul acesta marchează mai multe aniversări,
precum 175 de ani de la prima legătură feroviară între două capitale ale UE (Paris-Bruxelles),
40 de ani de la inaugurarea ternurile de mare viteză din Franţa, care circulă
cu viteze de 300 km/h şi a 20-a
aniversare a primului pachet feroviar la nivelul Uniunii Europene. Începând din
2014, Uniunea Europeană a alocat peste 35 de miliarde de euro pentru
dezvoltarea transportului feroviar.