Ziua Siguranţei pe Internet
Ministerul Afacerilor Interne avertizează despre înşelăciunile online prin aplicaţii de mesagerie.
Radio România, 07.02.2025, 18:57
În contextul marcării Zilei internaţionale a Siguranţei pe Internet, Ministerul Afacerilor Interne (MAI) atrage atenţia, asupra unor noi metode de înşelăciune în mediul online.
Pe 7 februarie este marcată, la nivel internaţional, Ziua Siguranţei pe Internet, „un prilej de a atrage atenţia asupra utilizării tehnologiilor digitale într-un mod sigur, responsabil şi conştient de către toţi utilizatorii, în special copiii, adolescenţii şi persoanele în vârstă. Într-o eră a digitalizării accelerate, este important să fim protejaţi de riscurile navigării utilizând platforme care nu sunt protejate, expunându-ne astfel pericolelor din mediul online. Ziua Siguranţei pe Internet reprezintă o oportunitate de a încuraja un dialog deschis între autorităţi, părinţi, profesori şi copii despre utilizarea responsabilă a internetului. Scopul acestei zile este de a transforma tehnologia digitală într-un instrument care să fie utilizat cu responsabilitate, protejându-i astfel pe cei mai vulnerabili utilizatori ai săi”, transmite MAI într-un comunicat.
Prin structurile sale specializate, MAI desfăşoară permanent acţiuni preventive pentru a conştientiza cetăţenii cu privire la securitatea cibernetică, protecţia datelor personale şi prevenirea fraudelor online. „În ultimii ani, ameninţările cibernetice au cunoscut o dezvoltare rapidă, iar autorii dezvoltă diferite modalităţi de înşelăciune creative şi pline de emoţie pentru a impresiona şi convinge potenţialele victime. Metodele de înşelăciune online se propagă rapid prin intermediul aplicaţiilor de mesagerie. Astfel, atragem atenţia asupra unei noi metode de înşelăciune care se propagă rapid prin intermediul aplicaţiilor de mesagerie. Această tactică frauduloasă exploatează încrederea utilizatorilor şi se bazează pe manipularea acestora prin mesaje aparent inofensive. În mod particular, una dintre cele mai utilizate aplicaţii de mesagerie a devenit un mediu propice pentru desfăşurarea unor astfel de atacuri, în care autorii vizează atât utilizatori obişnuiţi, cât şi persoane mai puţin familiarizate cu riscurile mediului digital”, informează sursa citată.
O metodă recent utilizată o reprezintă solicitarea exprimării unui vot online într-un concurs fictiv. „Sub pretextul unui gest simplu şi fără implicaţii, utilizatorii sunt direcţionaţi către pagini frauduloase, unde datele lor personale pot fi compromise, iar dispozitivele pot fi virusate cu programe maliţioase”.
Alte tipuri de fraude online utilizate de infractori: precum phishing-ul bancar, prin care utilizatorii sunt îndemnaţi să furnizeze date confidenţiale sub pretextul unor actualizări de securitate, fraudele de tip ‘premii câştigate’, care îi conving pe destinatari să ofere informaţii personale sau financiare şi înşelăciunile prin anunţuri false de vânzare, unde victimele efectuează plăţi pentru produse inexistente.
Telefonul mobil a devenit cel mai folosit device în gestionarea activităţilor cotidiene, incluzând o gamă variată de operaţiuni financiare: achiziţii online, acces rapid la conturile bancare, transferuri de bani şi plăţi electronice, informează MAI. „Acest acces facil la servicii online expune utilizatorii unor riscuri cibernetice semnificative, mai ales în cazul în care măsurile de securitate nu sunt respectate cu stricteţe. Accesul neautorizat la datele bancare, compromiterea informaţiilor personale şi atacurile de tip phishing sunt doar câteva dintre ameninţările la care utilizatorii pot fi expuşi în lipsa unor măsuri de protecţie. Astfel, vă recomandăm să vă protejaţi datele personale şi financiare prin utilizarea unor parole puternice, a autentificării în doi paşi şi a unor soluţii de securitate actualizate”, mai transmite comunicatul MAI.
Printre categoriile vulnerabile care pot deveni victime ale mai multor tipuri de infracţiuni din mediul online sunt adolescenţii care petrec mult timp pe internet. Riscurile la care aceştia sunt expuşi sunt cyberbullying, pornografie infantilă şi şantaj. Pentru a preveni situaţiile de risc, MAI recomandă:
* Comunicare deschisă cu părinţii şi profesorii – minorii trebuie încurajaţi să discute orice situaţie care îi pune într-o postură inconfortabilă în mediul online;
* Evitarea contactului cu persoane necunoscute – reţelele sociale şi platformele de comunicare pot fi folosite de infractori pentru a aborda copiii. Minorii trebuie să fie conştienţi de riscuri şi să nu răspundă solicitărilor suspecte;
* Protejarea datelor personale – informaţiile private, fotografii, materiale video sau locaţia nu trebuie împărtăşite online fără acordul părinţilor, deoarece pot fi utilizate în mod abuziv;
* Raportarea oricărei forme de agresiune online – cyberbullying-ul poate avea efecte emoţionale şi psihologice grave asupra copiilor. Este important ca părinţii şi cadrele didactice să monitorizeze activitatea online a minorilor şi să raporteze orice abuz autorităţilor competente. Pentru a reduce riscurile din mediul online, cetăţenii sunt încurajaţi să adopte măsuri de protecţie:
* Să evite accesarea link-urilor primite prin mesaje nesolicitate, chiar dacă acestea par a fi trimise de prieteni sau persoane cunoscute; * Să nu acceseze link-uri suspecte sau provenite din surse necunoscute, deoarece acestea pot conduce către site-uri maliţioase sau pot fi utilizate în atacuri de tip phishing;
* Să îşi protejeze informaţiile sensibile – să nu introducă date personale, coduri sau alte informaţii confidenţiale pe site-uri neoficiale sau necunoscute. Înainte de a furniza astfel de informaţii, să verifice autenticitatea platformei;
* Să evite introducerea codurilor nesolicitate pentru autentificare sau asocierea contului de pe aplicaţiile de mesagerie ori alte platforme online pe dispozitive necunoscute, dacă nu au iniţiat personal această solicitare;
* Utilizarea de metode alternative de verificare – la primirea unei solicitări suspecte din partea unei persoane cunoscute, aceasta trebuie contactată printr-un alt canal, cum ar fi apelul telefonic, pentru a confirma autenticitatea mesajului;
* Trebuie raportată imediat orice activitate suspectă – în cazul în care este vorba de o fraudă online sau de o încercare de fraudă, se recomandă anunţarea de urgenţă a autorităţile competente pentru a preveni extinderea acestor atacuri;
* Să se folosească autentificarea în doi paşi, aceasta adăugând un nivel suplimentar de securitate la conturile online, solicitând o parolă suplimentară sau un cod de verificare înainte de conectare.