Peste o treime dintre elevi sunt afectaţi de analfabetismul numeric
Mai bine de o treime dintre elevii români sunt sunt afectaţi de analfabetismul numeric, cu cifre semnificativ mai mari în mediul rural.
Radio România Internațional, 05.02.2025, 15:45
Peste o treime dintre elevi sunt afectaţi de analfabetismul numeric, iar 16% dintre aceştia întâmpină dificultăţi semnificative, arată primul Raport Naţional privind Alfabetizarea Numerică prezentat miercuri de Asociaţia pentru Valori în Educaţie (AVE România) şi Brio, informează Agerpres.
Conform raportului, care a analizat populaţia şcolară din toate ciclurile de învăţământ, primar, gimnazial şi liceal, analfabetismul numeric se plasează la peste o treime (36%) dintre elevi, cu aproape 16% având dificultăţi marcante. Literaţia numerică reprezintă capacitatea de a înţelege, interpreta şi utiliza informaţii matematice în diverse contexte ale vieţii cotidiene, profesionale şi sociale.
Același raport arată că analfabetismul numeric creşte constant, de la o medie de 25% la clasele primare, la o medie de 36% la clasele gimnaziale şi de 46% la clasele liceale. Băieţii prezintă, în general, un nivel mai bun de funcţionalitate numerică faţă de fete, diferenţa menţinându-se constantă de la un ciclu şcolar la altul.
Totodată, elevii din mediul rural prezintă cele mai ridicate niveluri de analfabetism numeric, cu 58,16%, în timp ce elevii din urbanul mare înregistrează cele mai scăzute niveluri, de 22,23%. Rezultatele mai evidenţiază şi o corelaţie strânsă între statutul socio-economic şi nivelul de funcţionalitate numerică. Astfel, elevii din categoria cu cel mai crescut statut prezintă cele mai scăzute procente de analfabetism numeric, în timp ce elevii din categoria cu cel mai scăzut statut socio-economic au cel mai ridicat nivel de analfabetism numeric, cu diferenţe marcante între extreme.
În dezvoltarea testului au fost definite cinci mari domenii de evaluare, care sunt comune tuturor nivelurilor şcolare: algebră, statistică, geometrie, măsurare, proprietăţi ale numerelor. Cele aproape 16.000 de administrări ale testului au fost realizate în perioada octombrie – decembrie 2024, la nivel naţional, în baza unei eşantionări care a vizat aproape 600 de şcoli din întreaga ţară.
Profesor universitar doctor Dragoş Iliescu a declarat pentru Radio România Actualități: „Confirmăm în cea mai mare parte palmaresul pe care ni le dau şi studiile comparative internaţionale de gen PISA şi TIMSS, care spun că undeva între 30 şi 40 plus la sută din elevi, la diverse vârste, sunt într-o stare de risc din acest punct de vedere, deci sunt analfabeţi funcţionali numerici, în cazul ăsta, în chestiuni legate matematică. Analfabetismul funcţional legat de matematică creşte odată cu vârsta. La clasele primare stăm incredibil de bine, de fapt. La gimnaziu pare să se rupă ceva, la liceu se accelerează această degradare.”