Noi măsuri pentru protecția cetățenilor români care lucrează în străinătate
Guvernul a aprobat, miercuri, noi măsuri pentru a crește gradul de protecție a cetățenilor români care lucrează în străinătate.
România Internațional, 28.04.2021, 20:35
Guvernul a aprobat, miercuri, noi
măsuri pentru a crește gradul de protecție a cetățenilor români care lucrează
în străinătate.
Din păcate, experiențele de până
acum ne-au arătat că încă există vulnerabilități în momentul în care lucrătorii
din România pleacă să muncească în alte țări. Insuficienta reglementare a
modului de plasare a forței de muncă în străinătate poate avea consecințe
negative asupra siguranței, sănătății și chiar asupra vieții lucrătorilor.
Situațiile cu care ne-am confruntat în perioada pandemiei au evidențiat
problemele de care lucrătorii români se lovesc constant și pe care avem datoria
să le îndreptăm, a declarat ministrul Muncii și Protecției Sociale, Raluca
Turcan.
Astfel, pentru asigurarea aceluiași
grad de protecție a cetățenilor români, indiferent dacă aceștia apelează la
serviciile unui agent de plasare a forței de muncă român sau la serviciile unui
furnizor de servicii de plasare din alt stat membru al Uniunii Europene care
desfășoară pe teritoriul României activități de mediere și plasare a forței de
muncă, sunt stabilite aceleași obligații:
– efectuarea în mod
gratuit a activităţii de mediere a cetăţenilor români în vederea angajării în
străinătate, fără perceperea de comisioane, tarife sau taxe;
– încheierea
contractelor de mediere în formă scrisă și asigurarea încheierii contractului
individual de muncă sau a documentului echivalent din statul de destinație atât
în limba statului în care se află stabilit sau îşi desfăşoară activitatea
angajatorul, cât şi în limba română;
– punerea
contractului la dispoziţia lucrătorului român înainte de plecarea acestuia din
țară.
Actul normativ aprobat de Guvern
introduce și o serie de obligații suplimentare și înăsprește sancțiunile
aplicate în cazul nerespectării legii.
De exemplu, pentru a evita situațiile
în care lucrătorilor români nu li se permite intrarea în statul de destinație,
agenții și furnizorii de servicii de plasare de forță de muncă trebuie să se
asigure, anterior deplasării, că aceștia dețin informațiile și documentele
necesare.
Pentru grupurile mai mari de 10
lucrători, transportul va fi asigurat prin intermediul firmelor autorizate să
efectueze transport internațional de persoane.
Totodată, agenții de plasare și
furnizorii de servicii au obligația de a notifica inspectoratul teritorial de
muncă din România cu cel puțin cinci zile lucrătoare anterioare plecării din
țară a lucrătorilor, pentru a facilita astfel verificarea condițiilor în care
aceștia sunt plasați la muncă în străinătate.
În plus, atât contractul de mediere,
cât și copia contractului individual de muncă sau a documentului echivalent vor
fi păstrate obligatoriu la sediul social/sediul permanent din România al
furnizorului de servicii de plasare/agentului de plasare a forței de muncă în
străinătate, pentru o perioadă de trei ani de la data încetării acestora și vor
fi puse la dispoziţia inspectorilor de muncă în cazul unui control.
Ordonanța de urgență stabilește și
obligația transmiterii, lunare, până la data de 5 a lunii următoare, a unei
situaţii privind contractele de mediere încheiate şi persoanele angajate în
străinătate, pentru identificarea în timp util a cazurilor de nerespectare a
clauzelor contractuale ori a unor posibile tratamente inadecvate. Până acum,
această raportare era făcută trimestrial.
Sancțiunile prevăzute a fi aplicate
furnizorilor de servicii de plasare și agenților de plasare a forței de muncă
în străinătate în cazul nerespectării prevederilor legale sunt cuprinse între
5.000 și 30.000 de lei.