Jurnal românesc – 29.12.2017
O manifestaţie stradală organizată la Prut în ultima zi din
anul 2017 şi prima zi din 2018 va avea loc în localitatea Fălciu din judeţul
Vaslui. Mii de oameni vor marca intrarea în Anul Centenarului Marii Uniri prin
întinderea unui steag de 100 de metri peste Prut. Autorităţile locale din
proximitatea Prutului cer Guvernului de la Bucureşti să iniţieze construcţia
podului de la Fălciu, care face legătura cu Republica Moldova. Podul
rutier din localitatea vasluiană a fost distrus la sfârşitul celui de-Al Doilea
Război Mondial, iar cel feroviar a fost scos din uz în urmă cu câţiva ani. După
acţiunea de la Prut, manifestanţii vor sărbători Revelionul printr-un concert,
un spectacol de artificii în aer liber şi o masă bogată în bucate tradiţionale
la Casa de Cultură din Fălciu, unde vor demara evenimentele din cadrul
Centenarului Marii Uniri. Reamintim că, in
1918, procesul de constituire a statului naţional s-a încheiat prin unirea cu
Regatul României a provinciilor istorice cu populaţie majoritar românească
aflate, până atunci, sub administraţia imperiilor multinaţionale vecine. În
urma celui de-al Doilea Război Mondial, România pierdea, însă, Basarabia şi nordul
Bucovinei.
Mihai Pelin, 29.12.2017, 11:15
O manifestaţie stradală organizată la Prut în ultima zi din
anul 2017 şi prima zi din 2018 va avea loc în localitatea Fălciu din judeţul
Vaslui. Mii de oameni vor marca intrarea în Anul Centenarului Marii Uniri prin
întinderea unui steag de 100 de metri peste Prut. Autorităţile locale din
proximitatea Prutului cer Guvernului de la Bucureşti să iniţieze construcţia
podului de la Fălciu, care face legătura cu Republica Moldova. Podul
rutier din localitatea vasluiană a fost distrus la sfârşitul celui de-Al Doilea
Război Mondial, iar cel feroviar a fost scos din uz în urmă cu câţiva ani. După
acţiunea de la Prut, manifestanţii vor sărbători Revelionul printr-un concert,
un spectacol de artificii în aer liber şi o masă bogată în bucate tradiţionale
la Casa de Cultură din Fălciu, unde vor demara evenimentele din cadrul
Centenarului Marii Uniri. Reamintim că, in
1918, procesul de constituire a statului naţional s-a încheiat prin unirea cu
Regatul României a provinciilor istorice cu populaţie majoritar românească
aflate, până atunci, sub administraţia imperiilor multinaţionale vecine. În
urma celui de-al Doilea Război Mondial, România pierdea, însă, Basarabia şi nordul
Bucovinei.
Ministerul
pentru Românii de Pretutindeni anunță continuarea sesisunii de acordare a finanțării nerambursabile și
în anul 2018 pentru programele,
proiectele și acțiunile care au ca scop sprijinirea comunităților românești din
afara României. Documentația necesară obținerii de finanțare nerambursabilă,
criteriile de eligibilitate, condițiile pe care trebuie să le îndeplinească
aplicanții sunt disponibile în Ghidul
Beneficiarului care poate fi găsit pe site-ul oficial al
ministerului (www.mprp.gov.ro). Ministerul pentru Românii de Pretutindeni precizează că
aceste finanţări nerambursabile precum şi alte mijloace de sprijin financiar,
vor fi făcute în limita bugetului alocat, cu respectarea principiilor liberei
concurenţe, eficacităţii utilizării fondurilor publice, transparenţei și a
tratamentului egal. Finanţările nerambursabile se acordă pe baza evaluării
proiectelor sau acţiunilor de către o comisie de evaluare şi se realizează
efectiv prin contracte încheiate cu solicitanţii ce au întrunit condiţiile
cumulative prevăzute în Ghid. În conformitate cu legea, proiectele
sunt aprobate pe durata desfășurării lor.
Sindicatul
Liber al Navigatorilor estimează că peste 12.000, din cei 33.000 de navigatori
și personal auxiliar navigant, înregistrați oficial, își petrec sărbătorile de
iarnă, prin muncă, în voiaje internaționale.Liderul SLN, Adrian Mihălcioiu
susține că navigatorii români sunt recunoscuți ca adevărați profesioniști,
fiind apreciați pe piața maritimă mondială. Pe de altă parte, el a mai spus că
pentru navigatori, 2017 a fost un an greu, cu multe probleme grave, vizând salarii neplătite
cu lunile, abandonarea navigatorilor, accidente de muncă, îmbolnăviri, etc. SLN
fiind și reprezentant al Federației Internaționale a Transportatorilor se ocupă
și de cazurile navigatorilor străini care ajung cu navele în porturile
românești, în probleme precum neplata sau condițiile impropii de muncă. Dacă la
sfârșitul anului trecut SLN a reușit să recupereze 350.000 de dolari de la
proprietarii de nave din lume, pentru navigatorii neplătiți la timp, în 2017
suma a fost de 930.000 de dolari. Dacă în anii trecuți erau înregistrate mai
multe cazuri de marinari români abandonați și neplătiți în porturile lumii,
anul acesta a fost un singur caz, în Malaezia, rezolvat de SLN cu ajutorul
forurilor internaționale.