Jurnal românesc – 27.08.2015
Guvernul de la Bucureşti a aprobat înţelegerea dintre România şi Republica Moldova privind interconectarea reţelelor de gaze naturale şi energie electrică. Semnată la Chişinău, în mai, şi menită să reducă dependenţa energetică a Republicii Moldova faţă de Rusia, înţelegerea prevede prioritizarea lucrărilor pentru Gazoductul Iaşi-Ungheni şi pentru liniile electrice Suceava – Bălţi şi Isaccea – Vulcăneşti. Executivul român a mai stabilit prelungirea, de la patru la opt ani, a perioadei de acordare a contribuţiei nerambursabile în sumă de 100 de milioane de euro acordată Chişinăului. Măsurile au fost adoptate în ajunul vizitei premierului Victor Ponta în statul vecin, care celebrează, pe 27 august, 24 de ani de la proclamarea independenţei faţă de Moscova.
Bogdan Matei, 27.08.2015, 13:21
Guvernul de la Bucureşti a aprobat înţelegerea dintre România şi Republica Moldova privind interconectarea reţelelor de gaze naturale şi energie electrică. Semnată la Chişinău, în mai, şi menită să reducă dependenţa energetică a Republicii Moldova faţă de Rusia, înţelegerea prevede prioritizarea lucrărilor pentru Gazoductul Iaşi-Ungheni şi pentru liniile electrice Suceava – Bălţi şi Isaccea – Vulcăneşti. Executivul român a mai stabilit prelungirea, de la patru la opt ani, a perioadei de acordare a contribuţiei nerambursabile în sumă de 100 de milioane de euro acordată Chişinăului. Măsurile au fost adoptate în ajunul vizitei premierului Victor Ponta în statul vecin, care celebrează, pe 27 august, 24 de ani de la proclamarea independenţei faţă de Moscova.
Tot miercuri, Guvernul a aprobat Ordonanţa de Urgenţă prin care personalul din sistemul public sanitar va beneficia de o majorare cu 25% a salariilor începând cu 1 octombrie. Un alt act normativ adoptat prevede că persoanele care au achitat taxa specială pentru autoturisme, taxa pe poluare pentru autovehicule sau taxa pentru emisii poluante pot solicita restituirea acesteia pe cale administrativă, fără a mai fi nevoie să deschidă o acţiune în instanţă. Sumele reprezentând taxa specială pentru autoturisme, precum şi dobânzile datorate contribuabilului, se vor restitui, în rate, pe parcursul a cinci ani.
Principala preocupare a Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF) va fi protejarea intereselor clienţilor societăţii Astra, în strânsă colaborare cu Fondul de Garantare a Asiguraţilor – a declarat preşedintele ASF, Mişu Negriţoiu. El a menţionat că, pe baza evaluării mai multor scenarii, Fondul are capacitatea de a acoperi cererile de despăgubire din partea asiguraţilor, conform legislaţiei în vigoare. Declaraţiile lui Negriţoiu survin după ce ASF a solicitat, miercuri, intrarea în faliment a societăţii Astra Asigurări, care se afla în administrare specială, şi a decis retragerea autorizaţiei de funcţionare. Preşedintele ASF a apreciat că planul de redresare financiară nu şi-a atins obiectivul central, de evitare a intrării în procedura falimentului.
România ocupă locul patru, după Polonia, Ungaria şi Cehia, în funcţie de numărul firmelor prezente în topul primelor 500 de companii din Europa Centrală şi de Est. În ediţia pe 2014 a topului, România este reprezentată de 59 de companii, faţă de 56 în 2013. Cei mai mari agenţi economici români au fost, anul trecut, Automobile Dacia, locul 17 în top, cu o cifră de afaceri de 4,2 miliarde de euro (în creştere cu 2,3%) şi OMV Petrom, locul 18, cu o cifră de afaceri de 3,68 miliarde de euro (în scădere cu 8,6%).
Ambasada României la Beijing a cerut autorităţilor chineze demararea procedurilor specifice în cazul marinarului român dispărut pe 5 august, în largul Mării Galbene, de la bordul unei nave sub pavilion maltez, aflate în drum spre un port chinezesc. Potrivit unui comunicat al ministerul de Externe de la Bucureşti, demersurile continuă şi în prezent, dar misiunea diplomatică română nu se poate implica în anchetele aflate în curs de desfăşurare. Ministerul a fost sesizat în legătură cu situaţia cetăţeanului român pe 7 august, de către familia acestuia. Petrică Mandeş, în vârstă de 57 de ani, era angajat în funcţia de ofiţer 1 mecanic şi avea o experienţă de 30 de ani de lucru pe nave.