Jurnal românesc – 20.09.2023
Institutul Cultural Român de la Varșovia, prin directorul Ovidiu Dajbog-Miron, a preluat președinția clusterului EUNIC Varșovia, rețeaua europeană a institutelor culturale și a reprezentanțelor diplomatice acreditate în capitala Poloniei. Este pentru a doua oară când, în ultima decadă, reprezentanța din Polonia a Institutului Cultural Român conduce această prestigioasă rețea. Clusterul EUNIC Varșovia a fost creat în anul 2007 și reunește în prezent peste 30 de institute active și reprezentanțe diplomatice europene, cel mai recent membru asociat al clusterului fiind Institutul ucrainean.
Mihai Pelin, 21.09.2023, 11:38
Rețeaua varșoviană este foarte activă, desfășurând anual proiecte comune care pun în valoare diversitatea lingvistică și culturală a Europei, prin inițiative de tradiție precum Ziua Europeană a Limbilor” sau Ziua Internațională a Traducătorului”, care pun pe agenda publică teme de interes precum subreprezentarea creatoarelor în sectoare creative precum cel al muzicii electronice, cum este cazul evenimentului Noaptea Femeilor”, care aduce în prim plan DJ femei din toată Europa. Institutul Cultural Român de la Varşovia este unul dintre cei mai activi membri ai clusterului local, participând la numeroase inițiative cu artiști și propuneri culturale de cea mai bună calitate.
Considerat cel mai mare portretist român și pictor de referință al secolului XX, Corneliu Baba poate fi descoperit la Muzeul Național de Artă al Moldovei din Chișinău, în cadrul unei expoziții marca Art Safari: Corneliu Baba. Artistul realismului profund”, care a fost inaugurată pe 20 septembrie și este deschisă până pe 29 octombrie. Corneliu Baba (1906 – 1997) a fost fiul pictorului de biserici Gheorghe Baba și elevul lui Nicolae Tonitza la Școala de Arte Frumoase din Iași, unde a devenit ulterior și profesor. A refuzat să se alăture curentului modernist ce domina lumea artei și a devenit foarte cunoscut la nivel internațional încă din 1960. Principalele genuri pe care pictorul le-a abordat sunt portretul – cu insistență asupra autoportretului – și compoziția cu personaje, inspirată o lungă perioadă din viața satului, a celor umili sau marginali. Compozițiile cu țărani sunt cele care i-au adus notorietatea, personajele sale fiind redate într-un stil realist, fără cosmetizări din penel.
Din cauza relației problematice cu autoritățile din anii 1940, a fost închis, iar postul de profesor de pictură de la Iași suspendat. După 1950, relațiile s-au îmbunătățit, Baba pictând, pentru o scurtă perioadă, în spiritul realismului socialist, pe care îl va abandona repede. Ultimele două decenii de activitate marchează un capitol foarte important din activitatea sa, dramatic și expresiv, de un înalt rafinament estetic și tematic: pictează arlechini, regi nebuni și spaime. Corneliu Baba a expus în România, dar și în străinătate, la Bienala de la Veneţia (1954, 1956), Tokio (1964), Berlin (1964), New York (1970), Moscova, Viena, Leningrad (1979).
Cea de-a 13-a ediție a Festivalului de film românesc (Muestra de Cine Rumano 2023), continuă la Santander, sub auspiciile Ambasadei României în Spania și cu sprijinul Consulatului General al României la Bilbao și al Consulatului Onorific al României la Santander. Este prezentată o selecție de filme românești recente, cu subtitrare în limba spaniolă.Pe 25 septembrie este programată proiecția peliculei Balaur (A Higher Law) de Octav Chelaru, 2021, o poveste tulburătoare inspirată din fapte reale.
Lungmetrajul său de debut urmărește povestea unei tinere profesoare de religie la liceu și soție de preot, care se aventurează într-o relație extraconjugală cu unul dintre elevii săi. În încercarea de a-l ține sub control pe tânărul ei iubit și de a-și proteja familia, începe însă să-și piardă ea însăși controlul. În timp ce femeia se confruntă cu o adevărată criză de credință, pasiunea băiatului devine din ce în ce mai periculoasă. Inițiat de ICR Madrid în 2010, festivalul a devenit un punct de referință atât în rândul cinefililor interesați de filmul româneasc cât și în rândul profesioniștilor.
Expoziția fotografică dedicată Timișoarei – Capitală Europeană a Culturii 2023: Timișoara – patrimoniu și cultură europeană”, organizată în colaborare cu Ambasada României în Regatul Spaniei și Universitatea de Vest din Timișoara (UVT), poate fi vizitată la Galeria ICR Madrid, până pe 30 septembrie. Expoziția cuprinde 35 de fotografii cu o viziune multigenerațională: 23 dintre ele sunt realizate de către studenți ai Facultății de Arte și Design a Universității de Vest din Timișoara și prezintă viziunea tinerilor asupra patrimoniului cultural și uman al orașului simbol al Revoluției Române și al unei societăți moderne pașnice și democratice, în timp ce alte 12 fotografii sunt realizate de Marius Popovici, fost vice-președinte al Consiliului Județean Timiș.
UVT propune în acest an un program cultural cu identitate proprie, în care resursele culturale din universitate sunt puse în valoare către comunitatea locală sau în plan național și internațional. Potrivit organizatorilor, familia culturală a UVT se regăsește în întreaga comunitate timișoreană dar și în plan european, iar anul Timișoarei – Capitală Europeană a Culturii 2023 prilejuiește evenimente unice, în care oferă publicului un program pe măsura așteptărilor, mai ales prin implicarea artiștilor din cadrul Facultății de Arte și Design și a Facultății de Muzică și Teatru.