Jurnal românesc – 08.11.2024
Filmul 'Reostat. Jaful secolului', regizat de Teodora Ana Mihai, pe un scenariu de Cristian Mungiu, a câştigat Premiul pentru cea mai bună actriţă în rol principal la Festivalul Internaţional de Film de la Tokyo.
Roxana Vasile, 08.11.2024, 11:00
Premiul a fost acordat Anamariei Vartolomei, actriţă franceză de origine română, aflată la primul ei rol într-un film românesc. ‘Reostat. Jaful Secolului’, prezentat internaţional sub titlul ‘Traffic’, este inspirat de spargerea comisă de un grup de români la muzeul Kunsthal din Rotterdam, în 2012. Şapte tablouri de mare valoare au fost sustrase în mai puţin de trei minute, printre ele fiind şi opere semnate de Matisse şi Picasso. ‘Jaful secolului’ s-a încheiat câteva luni mai târziu cu arestarea suspecţilor, însă tablourile nu au fost recuperate niciodată. Nici până astăzi nu se ştie dacă au fost arse, ascunse sau vândute pe piaţa neagră.
Corul Naţional de Cameră ‘Madrigal – Marin Constantin’, dirijat de Anna Ungureanu, va fi prezent la Chişinău, în perioada 12-15 noiembrie, în cadrul Turneului ‘Visul European’. Acesta marchează în avans Ziua Naţională a României şi celebrează relaţiile dintre cele două state în context european. Primul concert va avea loc pe 13 noiembrie, în Sala cu Orgă şi are ca invitat special Corul Naţional de Cameră al Sălii cu Orgă, condus de dirijoarea Ilona Stepan. Programul Corului Madrigal include lucrări emblematice din Renaşterea europeană şi din muzica corală contemporană. Următoarea reprezentaţie va fi pe 14 noiembrie, la Teatrul Naţional ‘Mihai Eminescu’. Programul concertului este o amplă călătorie în folclorul românesc, de la vechiul ‘Codex Caioni’ aranjat pentru cor de Constantin Rîpă, până la lucrări contemporane. Totodată, evenimentul marchează lansarea în premieră a înregistrării Imnului Naţional al Republicii Moldova în interpretarea Corului Madrigal. Turneul ‘Visul European’ desfăşurat de Corul Madrigal la Chişinău reprezintă a treia deplasare a ansamblului în Republica Moldova, după turneele desfăşurate în 1990 şi 1995. Pe 12 noiembrie, corul Madrigal organizează audiţii pentru candidaţii din Republica Moldova pentru poziţiile de artişti lirici şi dirijor secund.
Institutul Cultural Român de la Varşovia şi Centrul Naţional pentru Cultură Cinematografică din Lodz organizează, în perioada 8-10 noiembrie, retrospectiva de film ‘Reconstituiri. La 35 de ani după Revoluţie’. Invitat special este regizorul Corneliu Porumboiu. Proiectul este înscris în programul Sezonului Cultural România-Polonia 2024-2025. Retrospectiva cuprinde filmele ‘Libertate’, r. Tudor Giurgiu, ‘Hârtia va fi albastră’, r. Radu Muntean, ‘Balanţa’, r. Lucian Pintilie, ‘A fost sau n-a fost’, r. Corneliu Porumboiu, ‘Autobiografia lui Nicolae Ceauşescu’, r. Andrei Ujică. Aşa cum sugerează şi titlul retrospectivei, tematica filmelor gravitează în jurul Revoluţiei Române din decembrie 1989 – mitul fondator al României contemporane, în jurul simptomelor prăbuşirii comunismului care au precedat Revoluţia şi al unui sistem criminal ale cărui urme se mai văd şi azi. Cele cinci filme surprind perfect atmosfera haotică a exceselor din acel decembrie, dar şi caracterul poros al reprezentării acestor evenimente.
A încetat din viață artistul vizual elveţian de origine română Daniel Spoerri, figură marcantă a mişcării artistice ‘Nouveau Réalisme’ (‘Noul Realism’) şi părinte al ‘Eat-Art’, care constă în fixarea urmelor unei mese într-o operă de artă. Anunțul a fost făcut, miercuri, de Centrul Pompidou din Paris. ‘Perspectiva sa unică asupra artei, prin ‘tablourile-capcană’ şi asamblajele sale neaşteptate, a surprins momentul, obişnuitul şi surprinzătorul. Moştenirea sa va rămâne o sursă de inspiraţie şi de reflecţie unică’, a precizat muzeul francez. Născut Daniel Isaac Feinstein în 1930, la Galaţi, Daniel Spoerri este cunoscut pentru naturile sale moarte tridimensionale legate de arta mesei. Principiul este simplu: la sfârşitul unei mese, el ‘îngheaţă’ urmele acesteia (tacâmuri, farfurii, resturi de mâncare, ambalaje etc.), lipindu-le de suport. El a denumit ‘Eat-Art’ operele şi acţiunile care au ca subiect alimentele şi obiceiurile noastre alimentare. Cu acest concept, Daniel Spoerri a fondat mişcarea ‘Nouveau Réalisme’ în 1960, alături de artişti precum Yves Klein, Arman, Raymond Hains sau Jean Tinguely. Daniel Spoerri a mers până într-acolo încât, între 1968 şi 1972, a condus un restaurant în Düsseldorf, Germania, de unde clienţii care îşi permiteau puteau să plece cu propriile opere. El a dublat iniţiativa prin crearea galeriei Eat Art Gallery. Operele lui Daniel Spoerri au făcut obiectul unor retrospective în numeroase muzee. Recent, în 2021, Muzeul de Artă Modernă şi Contemporană din Nisa i-a dedicat o expoziţie majoră.