Jurnal românesc – 05.08.2024
Preşedintele Klaus Iohannis a declarat sâmbătă, la întâlnirea internaţională a etnicilor germani, că angajamentul din Declaraţia de la Sibiu, din timpul Summitului UE din 2019, rămâne valabil mai ales în 'condiţiile speciale, complexe şi grave ale actualei perioade' şi anume 'necesitatea unei Europe puternice şi sigure'.
Daniela Budu, 05.08.2024, 11:10
Şeful statului a subliniat contribuţia minorităţii germane la dezvoltarea României moderne şi a numit România un ‘tărâm binecuvântat al Europei’. La rândul său, primarul municipiului Sibiu, Astrid Fodor, i-a îndemnat pe cei peste 10.000 de saşi întorşi acasă să îi ajute pe românii din Germania să se integreze mai uşor acolo. Totodată, i-a invitat pe etnicii germani plecaţi din ţară să revină acasă, în localităţile de unde au plecat, pentru că ‘în România de azi vorbim despre oportunităţi’. Circa 12.000 de saşi din Europa şi America de Nord s-au aflat, zilele trecute, la Sibiu, in centrul României, pentru a participa la cea de-a doua Întâlnire Internaţională a Saşilor. Programul a cuprins peste 50 de manifestări culturale: concerte, spectacole de teatru şi dansuri populare, prezentări de filme, expoziţii, tururi ghidate ale oraşului. La precedenta întâlnire, în 2017, au fost prezenţi circa 12.000 de saşi din Germania, Austria, Elveţia, România, Statele Unite şi Canada.
Începând cu data de 1 septembrie 2024, cererile de acordare/redobândire a cetăţeniei române, soluţionate favorabil, vor avea ca rezultat eliberarea cardului de cetăţenie română, document ce va fi personalizat de Centrul Naţional Unic de Personalizare a Paşapoartelor Electronice din cadrul Direcţiei Generale de Paşapoarte. Anunţul a fost făcut sâmbătă de Ministerul Afacerilor Interne, într-un comunicat. Totodată, persoanele cărora, începând cu 1 septembrie, li se va elibera cardul de cetăţenie română şi care vor dori să îşi stabilească domiciliul în străinătate, vor avea obligaţia să solicite, în termen de trei ani de la data dobândirii/redobândirii cetăţeniei române, eliberarea unui paşaport românesc cu menţionarea ţării de domiciliu, precizează MAI. Ministerul reaminteşte faptul că, în situaţia în care descendenţii cetăţenilor români sau foştii cetăţeni români doresc să obţină, după caz, acte de stare civilă, documente de identitate sau de călătorie româneşti ori redobândirea cetăţeniei române, este necesar să se adreseze direct instituţiilor competente să elibereze astfel de documente.
3.243 de români din străinătate s-au înregistrat, până vineri, la Autoritatea Electorală Permanentă (AEP), pentru a vota prin corespondenţă şi la secţii pentru alegerile prezidenţiale din acest an şi 3.320 – pentru cele parlamentare. Potrivit unui comunicat al AEP, dintre aceştia peste 1.200 au depus cereri pentru a vota la secţie şi circa 2.000 prin corespondenţă la prezidenţiale şi aproape 1.400 pentru a vota la secţie şi 2000 prin corespondenţă la parlamentare. Alegătorii români cu domiciliul sau reşedinţa în afara ţării care doresc să voteze la alegerile prezidenţiale sau parlamentare din acest an se pot înregistra online pe portalul web www.votstrainatate.ro. Site-ul cuprinde secţiunile: Alegerea Preşedintelui României şi Alegerea Senatului şi a Camerei Deputaţilor, în cadrul cărora există două categorii: Alegător în străinătate la o secţie de votare şi Alegător în străinătate prin corespondenţă, mai anunţă Autoritatea. Primul tur al alegerilor prezidenţiale va avea loc pe 24 noiembrie, iar al doilea pe 8 decembrie. Alegerile parlamentare se vor desfăşura pe 1 decembrie, de Ziua Naţională.
Românii pensionari din diaspora trebuie să trimită autorităţilor române competente, până pe 30 septembrie, aşa-numitele certificate de viaţă, altfel riscă să nu mai primească pensia pentru perioada muncită în ţară. Prevederea se regăseşte în noua Lege a pensiilor, care introduce două termene anuale pentru expedierea acestora. Până acum, documentul trebuia să ajungă anual la casele teritoriale de pensii, până la finalul lunii decembrie. Modificările apărute în legislaţia din domeniu impun însă ca acum certificatele de viaţă să fie transmise de două ori pe an, respectiv până la 31 martie şi până la 30 septembrie. Aceste documente, prin care pensionarii demonstrează că sunt în viaţă şi au dreptul să primească pensie, se transmit către casele de pensii din proprie iniţiativă, prin poştă, fax sau scanate prin e-mail. Înainte de a fi expediate în ţară, certificatele de viaţă trebuie semnate de pensionari în faţa unei autorităţi legale de pe teritoriul statului de domiciliu. Celor care nu trimit documentele li se suspendă pensia, iar dacă certificatul de viaţă ajunge după expirarea termenelor stabilite, plata pensiei se reia de la data suspendării acestor drepturi băneşti, potrivit noii Legi a pensiilor.