Jurnal românesc – 04.06.2014
În România a intrat în vigoare noul pachet de servicii medicale de bază. Acesta pune accentul pe prevenţie, iar pacienţii vor beneficia de servicii medicale mai bune din partea medicilor de familie şi a celor din ambulatoriul de specialitate. Alte noutati sunt decontarea terapiilor folosite în tratarea copiilor care suferă de autism, anumite tratamente dentare şi decontarea a două serii a câte 10 şedinţe de acupunctură pe an. De asemenea, medicii de familie vor monitoriza o parte din bolile cronice, printre care hipertensiunea arterială, diabetul zaharat, boala cronică de rinichi, astmul bronşic. Totodată, potrivit noilor norme, 300 de diagnostice nu vor mai fi tratate în spital, ci în policlinici.
Mihai Pelin, 04.06.2014, 11:59
În România a intrat în vigoare noul pachet de servicii medicale de bază. Acesta pune accentul pe prevenţie, iar pacienţii vor beneficia de servicii medicale mai bune din partea medicilor de familie şi a celor din ambulatoriul de specialitate. Alte noutati sunt decontarea terapiilor folosite în tratarea copiilor care suferă de autism, anumite tratamente dentare şi decontarea a două serii a câte 10 şedinţe de acupunctură pe an. De asemenea, medicii de familie vor monitoriza o parte din bolile cronice, printre care hipertensiunea arterială, diabetul zaharat, boala cronică de rinichi, astmul bronşic. Totodată, potrivit noilor norme, 300 de diagnostice nu vor mai fi tratate în spital, ci în policlinici.
Peste şapte milioane de români au beneficiat, anul trecut, de diferite forme de asistenţă socială, a anunţat Institutul pentru Politici Publice (IPP). Potrivit sursei citate, în cazul a 95% dintre aceştia statul făcea plăţi pasive”. În Bucureşti numărul persoanelor cu dizabilităţi înregistrate în 2013 era de peste 57 de mii, dintre care aproape 4 mii au fost copii. Dintre adulţii cu dizabilităţi, doar 1% sunt îngrijiţi în instituţii, potrivit IPP, iar la nivelul Capitalei este necesară în acest moment o împărţire clară” a responsabilităţilor în furnizarea de servicii sociale.
România a înregistrat, în acest an, cea mai mare creştere a preţului benzinei la nivel mondial. Această situaţie a survenit ca urmare a introducerii taxei suplimentare de 7 eurocenţi pe litrul de carburant şi a schimbării bazei de calcul a accizei. Publicaţia Bloomberg a luat în calcul 61 de ţări şi le-a comparat în funcţie de raporturile dintre preţurile la benzină şi veniturile populaţiei. Astfel, sursa citată subliniază scumpirea de 16% înregistrată în România, în al doilea trimestru din 2014 faţă de al treilea trimestru din 2013. În prezent, un galon de benzina (circa patru litri) costă, în medie, 7,28 de dolari. România a consemnat cel mai mare avans din toate cele 61 de state luate în calcul de Bloomberg, urcând nouă poziţii în clasamentul ţărilor cu cel mai scump carburant, până pe locul 24.
Salariile plătite în România pot creşte doar dacă va spori productivitatea muncii, care depinde de îmbunătăţirea sistemului de învăţământ, consideră economistul şef al Băncii Naţionale a României (BNR), Valentin Lazea. El a explicat că populaţia României pe niveluri de educaţie este următoarea: 14% studii superioare, 41% studii liceale sau postliceale şi 45% studii primare sau neterminate. Valentin Lazea a precizat că, potrivit testelor PISA (evaluare standardizată internaţional), România ocupă locul 45 la matematică, 49 la ştiinţe şi pe poziţia 50 la citire, înţelegere text, din 65 de state analizate. „Cu alte cuvinte oamenii de rând, liceenii de rând, nu înţeleg despre ce li se vorbeşte”, a atras atenţia economistul şef al BNR.
Locuitorii din oraşul Galaţi vor putea circula timp de 30 de zile, în premieră cu un autobuz electric, aflat experimental în circulaţie şi pus la dispoziţie gratuit Primăriei. Reprezentanţii firmei furnizoare susţin că autobuzul electric nu poluează deloc mediul înconjurător, este silenţios, iar costurile de exploatare sunt sub un sfert din cele ale unui autobuz clasic. Preţul este însă dublu faţă de un autobuz normal. În România, autobuzul electric a mai fost testat şi în alte oraşe însă până acum nu a fost achiziţionat nici unul. Utilizarea lor la transportul călătorilor este la început şi în străinătate – de pildă în acest an vor fi livrate 35 de autobuze electrice pentru aeroportul din Amsterdam şi 25 în Los Angeles.