Ziua 112
Pe 11 februarie, în Europa este marcată anual ziua numărului unic de urgenţă 112, instituită în 2009 şi dedicată creşterii gradului de conştientizare la nivel comunitar a importanţei acestui serviciu destinat cetăţenilor.
Mihai Pelin, 11.02.2020, 11:44
11 februarie este Ziua Europeană a numărului de urgenţă 112. În
România, sistemul naţional unic pentru apeluri de urgenţă, administrat de
Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS), a fost introdus în anul 2004. Operatorii
preiau apelurile, realizează un interviu primar, indexează cazul în funcţie de
tipologie şi îl transferă către dispecerii de la Pompieri, Ambulanţă, Poliţie sau alte organizaţii cu
atribuţii de intervenţie. Maiorul Cătălin Chirca purtător
de cuvânt al STS a oferit mai multe amanunte, într-un
interviu pentru Radio România Doar anul trecut au fost preluate în centrele 112 peste 11,3
milioane de apeluri. În urma clasificării acestora şi stabilirii caracterului
urgent sau non urgent, s-a stabilit că puţin peste jumătate dintre acestea au
reprezentat cu adevărat urgenţe. De asemenea, ar trebui să menţionăm şi faptul
că din numărul total de apeluri, 11,3 milioane, peste 55% au vizat intervenţii
medicale. Oamenii au solicitat sprijin din partea Ambulanţei şi apelurile, cele
urgente evident, au fost transferate către serviciile de Ambulanţă. Dacă ne
raportăm la anul 2018, au sunat mai puţin cu aproape 1,5 milioane persoane la
112.
Din păcate, sunt încă destul de mulți români
care sună pentru ușoare amețeli, dureri de cap sau pentru că au consumat prea
multe băuturi alcoolice. Autoritățile recomandă să fie apelat numărul 112 doar
când există o adevărată urgenţă. Coordonatorul departamentului național pentru
situații de urgență, Raed Arafat Sunt unele apeluri care pot să genereze și
trimiterea elicopterului la un accident, chiar dacă s-a anunțat fals. Afectează
întregul sistem de urgență apelurile false și sperăm că vor scădea, iar
populația trebuie să înțeleagă că astfel de resurse sunt foarte scumpe și nu
este voie să fie folosite, să spunem, în bătaie de joc, iar elicopterul sau
orice mijloc de locomoţie să fie angajat într-un răspuns la un apel fals. Acest
lucru înseamnă bani, înseamnă vieți, înseamnă risc.
Noile tehnologii legate de utilizarea telefoanelor
inteligente au capacitatea de a oferi serviciilor de urgență locația exactă a
apelanților, fie prin intermediul unui SMS, fie prin canalul de date al
sistemului global de navigație prin satelit sau prin capacitățile wi-fi ale
aparatului. Potrivit statisticilor, în România, timpul mediu de răspuns al Centrului 112 este de 3,9 secunde și a fost
înregistrat în cazul a 93,6% din totalul apelurilor, la care timpul de răspuns
a fost sub 10 secunde, situându-se la nivelul performanțelor europene în
materie. În România, 112 poate fi apelat din rețelele de telefonie fixă
sau mobilă, inclusiv de pe telefoane mobile fără cartelă SIM. Persoanele cu
dizabilități pot contacta serviciile de urgență prin SMS la 113.