Va continua plafonarea preţurilor la energie?
Plafonarea preţurilor la energie electrică pentru consumatorii casnici din România ar putea fi prelungită.

Roxana Vasile, 17.02.2025, 11:44
După liberalizarea pieței energiei, la 1 ianuarie 2021, în plină pandemie de Covid-19, România s-a numărat printre țările europene cel mai grav afectate de prețurile-record la curent electric și gaze naturale. Atunci, timp de o jumătate de an, în haosul care s-a instalat pe fondul unei comunicări ineficiente a autorităților vremii, au avut de suferit deopotrivă consumatori casnici și economici. Situația s-a complicat și mai mult după invazia Rusiei în Ucraina, de data aceasta întreaga piață europeană fiind profund zguduită, iar România nu a făcut, nici ea, excepție. Treptat, însă, situația pe plan național s-a calmat inclusiv ca urmare a deciziilor Guvernului de a plafona prețurile.
Prin compensarea facturilor la curent electric și gaze naturale, persoane fizice și agenți industriali au fost puși la adăpost de prețurile exorbitante. De la 1 aprilie anul acesta, însă, plafonarea ar trebui, cel puțin teoretic, să ia sfârșit. Unii consumatori casnici au primit, deja, înștiințări scrise în acest sens de la furnizorii lor de energie. Pe fondul unei inflații galopante care a echivalat pentru mulți cu scăderea nivelului de trai, facturi simțitor mai mari – unele chiar duble – la curent sau gaze ar reprezenta o lovitură dură adusă bugetului familial.
Or, în acest context, Executivul de la București ar putea să ia, săptămâna aceasta, o decizie în privinţa continuării actualei scheme de compensare-plafonare. Soluţia ar urma să fie pusă în practică printr-o ordonanţă de urgenţă. Ministrul Energiei, Sebastian Burduja, s-a pronunţat, însă, pentru o mai bună direcţionare a acestui sprijin către acei consumatori vulnerabili pentru care plata utilităţilor la energie reprezintă o povară prea mare:
ʺNe aşteptăm să avem o decizie finală în Guvern, deci un act normativ, o ordonanţă de urgenţă care va stabili exact cum va arăta perioada de după 1 aprilie – că va fi acest scenariu de bază şi aceeaşi schemă de compensare plafonare, o perioadă de timp, să spunem, până la finalul anului, cum a indicat şi premierul, sau că va fi o formulă de direcţionare mai bună a sprijinului pentru românii vulnerabili.ʺ
Consumatorilor nemulţumiți, ministrul Burduja le-a transmis că îşi pot schimba oricând furnizorul:
ʺConsumatorii au în mâinile lor deplina putere. Această putere înseamnă schimbarea furnizorului ori de câte ori doresc. Nu există contracte care să îi ţină prizonieri. Deci, în momentul în care primesc o ofertă care nu le convine de la furnizorul lor, intră pe site-ul ANRE (n.red. Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei) şi în câteva minute, online, îşi pot schimba furnizorul cu cel care le oferă preţul cel mai mic sau condiţiile cele mai bune, în opinia lor.ʺ
Pentru anecdotă, unul din furnizorii din România le amintește clienților săi că, de fapt, cea mai ieftină energie este cea pe care nu o consumă!