Un nou pod peste Dunăre
Proiectul noului pod peste Dunăre de la Giurgiu - Ruse trebuie să fie unul rutier şi feroviar, spun autoritățile de la București.
Mihai Pelin, 27.10.2023, 11:29
România și
Bulgaria vor construi al treilea pod peste Dunăre. Cele două țări au înaintat
un proiect comun la Comisia Europeană pentru un studiu preliminar de
proiectare, iar odată cu acesta a început, practic, procesul de implementare a
proiectului. Noul pod se va afla în apropiere de Giurgiu-Ruse și va fi unul
mixt – rutier şi feroviar, iar România va sprijini această soluţie tehnică. Şi
Comisia Europeană susţine acest proiect, după cum a dat asigurări chiar
comisarul european pentru Transporturi, Adina Vălean. România este singura ţară
din Uniunea Europeană care primeşte bani pentru construcţia de drumuri prin
Planul Național de Redresare și Reziliență, a precizat oficialul de la
Bruxelles.
Sprijinul vine în contextul problemelor de pe Podul Prieteniei,
principala vamă dintre România-Bulgaria, vechi de aproape 70 de ani şi depăşit
ca volum al transporturilor. În prezent, aproape 2.000 de camioane și peste
4.000 de mașini traversează acest pod în fiecare zi. Și cel de-al doilea pod
peste Dunăre, cel de la Calafat-Vidin, este foarte folosit.
Secretarul de stat
în Ministerul Transporturilor, Ionuţ Săvoiu, a oferit mai multe amănute despre
noul proiect Se discută în această perioadă de poduri între România
şi Ucraina, la Isaccea, între România şi Bulgaria. Există sprijinul Comisiei
Europene pentru un al doilea pod peste Dunăre la Giurgiu-Ruse. Vom face tot ce
se poate astfel încât podul să fie prevăzut şi cu linie de cale ferată. Sunt
convins că rezultatele studiului de fezabilitate ne vor pune în faţa unei
decizii corecte din acest punct de vedere şi aştept cu mare interes realizarea
acestui studiu. Ştim că este o discuţie între cele două părţi să se lanseze cât
mai repede acest studiu de fezabilitate. Rezultatul acestuia sunt convins că ne
va conduce în direcţia de a avea un pod. Asta o spun din perspectiva mea, ca
specialist în domeniu.
Potrivit autorităților, urmează să se facă o analiză a
diferitelor trasee și a punctelor din care va porni podul la Giurgiu-Ruse. La
începutul anului 2024, este de așteptat să se anunțe dacă proiectul a fost
aprobat pentru finanțare. Calendarul prevede semnarea unui contract cu Comisa
Europeană până la jumătatea anului 2024 și implementarea până la sfârșitul lui
2026, când cele două state vor decide locația și modalitatea de finanțare a
noului pod. Pe lângă fondurile europene, va fi analizată și posibilitatea
utilizării mecanismelor parteneriatului public-privat pentru construirea
podului. Acest lucru ar duce la o scurtare semnificativă a termenelor limită
pentru realizarea integrală și ar atrage finanțare suplimentară.
Pe de altă
parte, în primăvară, linia de tren Bucureşti-Giurgiu pe care nu se mai circulă
din 2005 va fi redeschisă, la Grădiştea, peste râul Argeş, fiind în lucru un pod nou cu o lungime de 1,3 kilometri.
De asemenea, compania națională CFR Infrastructură a obţinut finanţare europeană
de aproape 500 de milioane de euro pentru modernizarea şi electrificarea liniei
între București şi Giurgiu.